Amsterdam verdedigt P+R-promotie te midden van regionale kritiek

Amsterdam verdedigt P+R-promotie te midden van regionale kritiek

2025-01-15 binnenland

Amsterdam, woensdag, 15 januari 2025.
Amsterdam promoot P+R-terreinen als parkeeralternatief, wat kritiek oplevert van gemeenten als Almere en Haarlem. De hoofdstad benadrukt samenwerking om regionale bereikbaarheid te verbeteren, ondanks zorgen over ‘autodump’.

Buurgemeenten bezorgd over parkeerdruk

De gemeenten Almere, Haarlem en Teylingen zijn niet te spreken over Amsterdam’s promotie van hun P+R-terreinen als parkeeralternatief voor de hoofdstad [1]. De parkeerdruk bij P+R Spaarnwoude is al hoog, waarbij de wethouder van Haarlem benadrukt dat deze voorziening bedoeld is om de eigen binnenstad te ontlasten [1]. Ook in Almere maken ze zich zorgen: P+R ‘t Oor moet primair beschikbaar blijven voor bezoekers aan Almere zelf [1].

Amsterdam verdedigt aanpak

De gemeente Amsterdam weerlegt de kritiek en noemt deze ‘een beetje flauw’ [1]. Een woordvoerder benadrukt dat de stad juist intensief samenwerkt met omliggende gemeenten om de regio bereikbaar te houden [1]. De promotie van P+R-locaties past in een breder beleid waarbij Amsterdam het autoverkeer in de binnenstad wil beperken, zoals wethouder Van der Horst in december 2024 aan de gemeenteraad schreef [1]. Vanwege de schaarse ruimte en huidige drukte zijn P+R-locaties binnen de stad namelijk geen oplossing meer [1].

Positieve reacties uit andere hoek

Niet alle gemeenten zijn kritisch. Hoorn en Haarlemmermeer reageren juist positief op de Amsterdamse promotie [1]. Wethouder Marja Ruigrok van Haarlemmermeer steunt het idee dat mensen ver buiten de ring al overstappen op ander vervoer [1]. De reistijden zijn volgens de gemeente Amsterdam ook gunstig: van Sassenheim naar Amsterdam Centraal duurt het 35 minuten, en vanaf Hoorn ongeveer 30 minuten [1].

Bronnen


Amsterdam P+R