KLM blijft verlieslijder terwijl Air France wél winst maakt binnen hetzelfde concern

KLM blijft verlieslijder terwijl Air France wél winst maakt binnen hetzelfde concern

2025-11-06 economie

Amsterdam, donderdag, 6 november 2025.
KLM vervoerde 7% meer passagiers maar maakte €54 miljoen minder winst door drie stakingen en hogere Schiphol-tarieven. Air France behaalde juist €67 miljoen meer winst in dezelfde periode. Het aandeel Air France-KLM kelderde 12% na de teleurstellende cijfers.

Stakingen en Schiphol kosten KLM miljoenen

KLM haalde in het derde kwartaal van 2025 een bedrijfsresultaat van 341 miljoen euro, maar dat was 54 miljoen euro minder dan dezelfde periode vorig jaar [1][3]. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vervoerde wel 7 procent meer passagiers [1], maar drie stakingen van het grondpersoneel in september kostten het bedrijf ongeveer 30 miljoen euro [6]. Daarnaast gooide Schiphol de havengelden flink omhoog, wat voor extra kosten zorgde [5]. KLM-topvrouw Marjan Rintel was duidelijk: “Hoge kosten en operationele uitdagingen blijven ons parten spelen” [1]. Het bezuinigingsprogramma ‘Back on Track’ leverde dit jaar wel 300 miljoen euro aan kostenbesparing op [1][6], maar dat was nog onvoldoende om de stijgende kosten te compenseren.

Air France floreert terwijl KLM krimpt

Binnen hetzelfde concern presteerde Air France veel beter. De Franse tak behaalde een winst van 799 miljoen euro, precies 67 miljoen euro meer dan in het derde kwartaal van 2024 [5][6]. Vorig jaar had Air France nog last van reizigers die Parijs meden vanwege de Olympische Spelen [1]. Nu draaiden de rollen om. Het hele Air France-KLM concern boekte weliswaar ƒ{799 + 67} miljoen euro meer winst, maar die stijging kwam volledig van Air France. KLM blijft het zorgenkindje binnen de luchtvaartcombinatie, ondanks pogingen om te besparen.

Beleggers vluchten weg na teleurstellende cijfers

De beurs reageerde hard op de teleurstellende KLM-cijfers. Het aandeel Air France-KLM dook donderdagochtend 11 tot 12 procent omlaag [4][8]. Beleggers hadden meer verwacht van het drukste seizoen voor de luchtvaart. KLM-financieel directeur Bas Brouns waarschuwde dat het bedrijf “nog niet genoeg verdient voor noodzakelijke investeringen in klanten, mensen en operatie” [1]. Voor reizigers betekent dit mogelijk minder investeringen in comfort en service. Het contrast met Air France toont aan dat KLM’s problemen huisgemaakt zijn - van arbeidsconflicten tot hoge Nederlandse luchthavengelden.

Bronnen


KLM resultaten luchtvaart winst