Ajax gooit de bezem door de club en verliest direct twee grote namen.

Ajax gooit de bezem door de club en verliest direct twee grote namen.

2026-06-27 sport

Amsterdam, zaterdag, 27 juni 2026.
Ajax-directeur Marijn Beuker moet weg na vijftig miljoen euro aan miskopen. Spits Wout Weghorst tekent ondertussen in het vliegtuig naar Mexico voor zijn droomclub FC Twente.

Duur leergeld voor Beuker

Ajax-directeur voetbal Marijn Beuker staat op het punt om te vertrekken [1]. Eigenlijk liep zijn contract nog door tot medio 2028 [1]. Ajax kocht in het seizoen 2025/2026 echter voor bijna 50 miljoen euro aan spelers die niet voldeden [1]. Het gaat om zeven aankopen: Itakura, Gloukh, Dolberg, Moro, Heerkens, Paes en McConnell [1]. Dat is gemiddeld ruim 7.143 miljoen euro per speler [GPT]. In de week van 29 juni 2026 praat de clubleiding definitief over zijn toekomst [1].

Tekenen in de wolken

Ondertussen verlaat spits Wout Weghorst de club [4][5]. De 33-jarige Oranje-international tekent transfervrij voor twee seizoenen bij FC Twente [1][6]. Deze transfer werd op een bijzondere manier afgerond [3]. Weghorst zit momenteel in het vliegtuig naar Mexico voor de WK-wedstrijd tegen Marokko [2][5]. Die wedstrijd start in de nacht van maandag 29 op dinsdag 30 juni 2026 [5]. Terwijl de spits letterlijk in de wolken zweefde, maakten de clubs de overstap wereldkundig [2][5].

De cirkel is rond

Voor de spits uit Borne is hiermee de cirkel rond [3][6]. Als jonge supporter vierde hij de successen van Twente al op de tribune [3]. Technisch directeur Erik ten Hag noemt de 52-voudig international een absolute buitenkans [3]. Weghorst speelde sinds 2024 voor Ajax [5]. Afgelopen seizoen eindigde de Amsterdamse club als vijfde in de Eredivisie, vlak achter het als vierde geƫindigde FC Twente [5]. Twente troeft Ajax hiermee op alle fronten af [GPT].

Bronnen


Ajax Wout Weghorst