Nederland breekt alle records met 520 grote treinstoringen dit jaar

Nederland breekt alle records met 520 grote treinstoringen dit jaar

2025-11-18 binnenland

Nederland, dinsdag, 18 november 2025.
Voor het eerst in de geschiedenis overschrijdt ProRail het toegestane maximum aantal grote storingen. Met meer dan 520 grootschalige incidenten dit jaar ervaren treinreizigers dagelijks gemiddeld 1,5 grote verstoringen. De oorzaken variëren van koperdiefstal tot technische problemen en suïcides op het spoor. ProRail verwacht pas in 2027 weer aan de officiële eisen te voldoen. Ondanks deze recordbreuk is de punctualiteit van treinen wel verbeterd door het succesvolle programma ‘Betrouwbaar Beter’ van NS en ProRail. De vijf ergste incidenten dit jaar veroorzaakten samen meer dan 150.000 vertragingsminuten voor reizigers.

Dagelijkse chaos voor miljoenen reizigers

De cijfers liegen er niet om: Nederland telt dit jaar gemiddeld meer dan 1.425 grote treinverstoringen per dag [1][2]. Suïcides en bijna-aanrijdingen met personen vormen de grootste boosdoener, goed voor 59 procent van alle storingen door derden [3]. Daarnaast zorgen aanrijdingen met wegverkeer voor nog eens 13,8 procent van de incidenten [3]. De vijf ergste verstoringen dit jaar spreken boekdelen: op 30 oktober veroorzaakte een aanrijding tussen een trein en vrachtwagen alleen al 46.279 vertragingsminuten [3]. ProRail-topman John Voppen erkent het probleem: “We hebben langetermijncontracten met aannemers die goed werken, maar wat we missen is flexibiliteit” [2]. Ook koperdiefstal houdt het spoor in een wurggreep, zoals recent bij Zwolle waar treinen tot dinsdagavond hinder ondervinden [6].

Techniek laat het afweten, personeel schaars

Technische storingen stijgen jaar op jaar, vooral problemen met wissels, treindetectie en energievoorziening [3]. Het aantal monteurs daalde met 7 procent, wat betekent dat herstelteams langer onderweg zijn naar defecte onderdelen [3]. ProRail pakt dit aan met cameratoezicht op risicolocaties en fysieke afscherming van het spoor [3]. Op lange termijn investeert het bedrijf in betere data over spoorconditie en nieuwe onderhoudscontracten [3]. Klimaatverandering speelt ook een rol: spoorligging verzakt vaker door extreme weersomstandigheden, zoals eind 2023 in Zeeland [2]. ProRail verwacht pas in 2027 weer aan alle prestatieafspraken te voldoen [1][2].

Punctualiteit verbetert ondanks chaos

Paradoxaal genoeg rijden treinen wel structureel beter op tijd dankzij het programma ‘Betrouwbaar Beter’ van NS en ProRail [3]. In de eerste helft van 2025 presteerden treinen regelmatig boven de streefwaarde voor punctualiteit [3]. Het duo loste 46 tijdelijke snelheidsbeperkingen op en zorgde voor voldoende zitplaatsen [3]. Extern onderzoek bevestigt het succes van deze aanpak [3]. Voor treinreizigers betekent dit een bitter-zoete realiteit: als hun trein rijdt, komt hij waarschijnlijk op tijd aan. Het probleem is dat steeds vaker treinen helemaal niet rijden door die recordaantal storingen.

Bronnen


ProRail treinverstoringen