Het kabinet pompt 80 miljoen euro in de Binckhorst om een verkeerschaos te voorkomen

Het kabinet pompt 80 miljoen euro in de Binckhorst om een verkeerschaos te voorkomen

2025-11-12 binnenland

Den Haag, woensdag, 12 november 2025.
Den Haag krijgt bijna 80 miljoen euro van het kabinet voor de Binckhorst, waar straks 12.000 woningen staan. Het grootste deel, 45 miljoen euro, gaat naar een tunnel voor de nieuwe Vlietlijn tramlijn. Zo blijft de tram snel rijden en wordt het veiliger op straat. Daarnaast komt er 33 miljoen euro voor het Waterfrontpark langs de Mercuriusweg. Deze investeringen moeten voorkomen dat de groeiende wijk vastloopt in het verkeer. De financiering komt uit de nieuwe Woningbouw en Mobiliteitssubsidie.

Meer woningen betekent meer verkeer

In de Binckhorst staan al 5.000 woningen en vanaf 2027 komen er nog eens 7.000 tot 8.000 bij [1]. Dat betekent straks mogelijk 24000 auto’s extra in een wijk die nu al druk is. De tunnel in de sporendriehoek zorgt ervoor dat de Vlietlijn tram sneller kan blijven rijden zonder dat auto’s, fietsers en voetgangers elkaar in de weg zitten [1]. Wethouder Robert van Asten noemt het ‘geweldig nieuws voor iedereen die in Den Haag woont of wil wonen’ [1]. De timing is cruciaal: zonder deze investeringen zou de Binckhorst kunnen vastlopen in verkeerschaos.

Groen tegen de stedelijke hitte

Het Waterfrontpark langs de Mercuriusweg krijgt 33 miljoen euro en moet een ‘groene oase’ worden voor bewoners van de Binckhorst, het CID en het bestaande stadscentrum [1]. Dit park komt precies op tijd: met duizenden extra inwoners heeft de wijk meer groen nodig om leefbaar te blijven. De financiering kwam maandag 11 november 2025 beschikbaar via de nieuwe Woningbouw en Mobiliteitssubsidie [1]. Voor bewoners betekent dit straks koelte op hete zomerdagen en een plek om te ontspannen, vlak bij hun voordeur.

Spoor krijgt ook extra aandacht

Ook de oude spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht, die sinds 1847 steden met elkaar verbindt, krijgt extra geld [1]. Deze lijn moet straks 400000 extra inwoners vervoeren, waarvoor 170000 woningen worden gebouwd en 80000 arbeidsplaatsen komen [1]. Wethouder Arjen Kapteijns is blij met de rijksbijdrage maar waarschuwt dat er nog meer nodig is: ‘Voor het totale pakket zijn nog wel aanvullende investeringen nodig voor nieuwe stations, frequentie verhoging sprinters en volledige viersporigheid’ [1]. Tegelijkertijd protesteren bewoners in Voorburg tegen het huidige tracé van de Vlietlijn en vragen om ‘een pauzeknop’ [2].

Bronnen


infrastructuur investering Den Haag ontwikkeling