Belgische rechter gooit hele systeem van commerciële flitspalen omver
Vilvoorde, maandag, 17 november 2025.
Een politierechter in Vilvoorde verklaarde een trajectcontrole-boete van 53 euro ongeldig omdat een privébedrijf mee het flitstoestel financierde. Deze uitspraak kan precedentwerking hebben voor honderden andere commerciële trajectcontroles in Vlaanderen. Vlaams minister Annick De Ridder waarschuwt dat als andere rechters dit voorbeeld volgen, dit verregaande gevolgen heeft voor de geldigheid van lokale verkeersboetes. De minister wil nu de wetgeving herbekijken om ‘excessen eruit te halen’ waarbij boetes naar private kassen gaan. Het vonnis ondermijnt volgens haar ook het draagvlak voor verkeersveiligheid. Een studie over de wildgroei aan trajectcontroles moet tegen zomer 2026 klaar zijn.
Mobiliteitsexpert wint rechtszaak tegen gemeente Meise
Het verhaal begint met mobiliteitsexpert Johan De Mol van de Universiteit Gent [1]. Vorig jaar werd hij geflitst door een trajectcontrole in de Belgische gemeente Meise en kreeg een boete van 53 euro [1]. Maar De Mol tekende bezwaar aan en stapte naar de politierechtbank [1]. Zijn argument: het stamnummer op de boete was niet voldoende om de bevoegde persoon te identificeren [1]. De rechter gaf hem gelijk op dit punt [1]. Maar veel belangrijker was dat de rechter oordeelde dat flitstoestellen volledig door de lokale overheid gefinancierd moeten zijn - wat in Meise niet het geval was [1]. De trajectcontrole werd namelijk deels gefinancierd door een privébedrijf [1]. Dit maakt de boete ongeldig.
Minister De Ridder waarschuwt voor domino-effect
Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) is duidelijk bezorgd over dit vonnis [1][2]. “Indien andere politierechtbanken volgen, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de geldigheid van boetes van andere lokale trajectcontroles,” waarschuwt ze [1]. De minister wil dit vonnis gebruiken om het huidige systeem aan te pakken [1]. “Het huidig model, waarbij boetes overmatig worden afgeroomd en naar de private kas gaan, is niet alleen juridisch kaduuk, het ondermijnt ook elk draagvlak voor meer verkeersveiligheid,” stelt De Ridder [1]. Bij VTM NIEUWS zei ze: “We zullen bekijken hoe we de excessen eruit kunnen halen” [2]. De minister kondigde aan dat ze de wetgeving zal herschrijven waar nodig [2].
Studie tegen zomer 2026 moet duidelijkheid brengen
Voor automobilisten die recent een boete kregen van een commerciële trajectcontrole, kan dit vonnis hoop bieden. Maar het is nog afwachten of andere rechters hetzelfde oordeel zullen vellen. De Mol had overigens ook bezwaren over de te kleine afstand tussen de signalisatie van het begin van de snelheidszone en de start van de trajectcontrole [1]. “Ik heb geen probleem met trajectcontroles, maar heb het wel moeilijk met de manier waarop wordt aangegeven hoe snel je mag rijden,” verklaarde hij [1]. De rechtbank heeft zich hierover echter niet uitgesproken [1]. Een studie over de wildgroei aan trajectcontroles moet tegen de zomer van 2026 afgerond zijn [1]. Tot dan blijft het spannend voor gemeenten met commerciële flitspalen.