Chinese chipfabrikant weigert Nederlandse baas te gehoorzamen en dreigt autoproductie wereldwijd plat te leggen

Chinese chipfabrikant weigert Nederlandse baas te gehoorzamen en dreigt autoproductie wereldwijd plat te leggen

2025-10-24 economie

Nijmegen, vrijdag, 24 oktober 2025.
Nexperia’s Chinese dochteronderneming trotseerde openlijk het Nederlandse hoofdkantoor door te weigeren topman John Chang te ontslaan. Het conflict escaleert tot een geopolitieke crisis die de wereldwijde toeleveringsketen voor autochips bedreigt. Nexperia China, verantwoordelijk voor 70% van de productie, verklaarde zich operationeel onafhankelijk en beschuldigt Nederland van het verspreiden van verkeerde informatie. Grote autofabrikanten zoals Volkswagen waarschuwen voor productiestops omdat voorraden slechts enkele weken meegaan. De ruzie ontstond nadat de Nederlandse regering uit veiligheidsoverwegingen de controle over Nexperia overnam en de Chinese topman ontsloeg. China reageerde met exportbeperkingen, terwijl het bedrijf cruciale chips levert aan de auto-industrie wereldwijd.

Chinees dochteronderneming verklaart zich onafhankelijk

Nexperia (Shanghai) publiceerde donderdag 24 oktober een openlijke brief waarin het bedrijf verklaarde dat het ontslag van John Chang ‘geen rechtsgevolg heeft binnen de jurisdictie van China’ [1]. Chang, die sinds 2002 bij NXP Semiconductors werkte en in 2017 overstapte naar Nexperia, blijft volgens de Chinese tak alle wereldwijde verkoop- en klantenrelaties leiden [1]. Het Chinese onderdeel, dat goed is voor 70% van Nexperia’s totale productie, beschuldigt het Nederlandse hoofdkantoor van het verspreiden van verkeerde informatie naar klanten [2]. De Chinese tak beweert zich strikt aan Chinese wetgeving te houden en ‘onafhankelijk en in overeenstemming met de wet’ te opereren [2]. Dit komt nadat de Nederlandse regering eind vorige maand de Chinese topman Zhang Xuezheng ontsloeg uit veiligheidsoverwegingen [1].

Autofabrikanten vrezen productiestops

Volkswagen waarschuwde op 23 oktober dat de nieuwste toeleveringsketen problemen kunnen leiden tot productiestops [3]. Het conflict heeft directe gevolgen voor grote autofabrikanten die afhankelijk zijn van Nexperia’s chips voor kritieke voertuigfuncties [4]. De Europese automobielvereniging ACEA meldde dat bestaande voorraden slechts enkele weken meegaan [4]. ‘We zijn diep bezorgd over mogelijke significante verstoringen van de Europese voertuigproductie als de onderbreking van Nexperia chiplevering niet onmiddellijk wordt opgelost’, zei ACEA-directeur Sigrid de Vries [4]. Op 10 oktober ontvingen autofabrikanten en hun leveranciers bericht van Nexperia dat het bedrijf niet langer de levering van chips aan de automotive toeleveringsketen kon garanderen [4]. Nexperia levert chips ter waarde van ongeveer $2 miljard per jaar, waarvan 60% naar autofabrikanten zoals Volkswagen, Toyota, BMW en Mercedes-Benz gaat [5].

Geopolitieke crisis verstoort chipproductie

De Nederlandse regering greep op 13 oktober in door noodmaatregelen in te voeren en de controle over Nexperia over te nemen [4]. Minister Vincent Karremans van Economische Zaken voerde dinsdag 21 oktober gesprekken met zijn Chinese ambtsgenoot Wang Wentao, waarbij beide partijen ‘in contact blijven om te werken aan een constructieve oplossing’ [4]. China reageerde op 4 oktober met exportbeperkingen die Nexperia’s Chinese vestiging en onderaannemers verbieden afgewerkte componenten naar het buitenland te exporteren [5]. De VS plaatste Nexperia’s moedermaatschappij Wingtech in december 2024 op de zwarte lijst wegens nationale veiligheidsrisico’s [5]. Nexperia zoekt nu nieuwe verpakkingspartners buiten China om de verstoring op te vangen, hoewel een woordvoerder van Nexperia Europa tegen Reuters zei dat deze inspanningen al voor het conflict begonnen waren [6].

Bronnen


Nexperia conflict Nederlands-Chinese handelsspanningen