Stint-makers veranderden handleiding op dag van dodelijk ongeluk waarbij vier kinderen stierven
Oss, donderdag, 11 december 2025.
Op 20 september 2018 stierven vier kinderen bij een Stint-ongeluk in Oss. Diezelfde dag verwijderden de fabrikanten een cruciale zin over veiligheidsrichtlijnen uit de handleiding en stuurden deze aangepaste versie naar de overheid. Zeven jaar eerder hadden ze al vals beweerd dat hun elektrische voertuig voldeed aan Europese veiligheidsnormen.
Verdachte timing van handlingaanpassing
Deze nieuwe ontwikkelingen komen bovenop eerdere bekentenissen van Edwin Renzen en Peter Noorlander, die woensdag voor het eerst toegaven dat ze jarenlang valse veiligheidsinformatie hadden verstrekt [8]. De timing van de handlingaanpassing op 20 september 2018 roept vragen op over mogelijke verdoezelingsacties. Peter Noorlander, de technische man achter de Stint, verdedigde zijn handelen: “Dat heb ik gedaan. We zaten in een overnametraject met een Deens bedrijf, en vanuit daar werd gekeken naar de regelgeving rondom de Stint” [1]. Edwin Renzen, directeur van het bedrijf, bagatelliseerde de wijziging: “Het zinnetje over de machinerichtlijn had voor ons geen toegevoegde waarde” [1]. Tussen 2011 en 2018 verwezen alle Stint-handleidingen naar de machinerichtlijn [1]. Op de dag van het tragische ongeluk verdween deze verwijzing plots uit de documenten die naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werden gestuurd [1][3].
Massale problemen met accu’s en veiligheid
De rechtszaak onthult ook de omvang van technische problemen met de Stint. Tussen maart 2017 en juli 2018 kwamen er maar liefst 613 meldingen binnen over uitvallende accu’s [3][4]. In 107 gevallen viel de Stint compleet stil [3][4]. Nog schrijnender: 490 lithium-ion accu’s werden geretourneerd na een levensduur van slechts 4 tot 5 maanden [4]. Volgens een NFI-rapport mochten de kristalaccu’s met maximaal 20 ampère worden geladen, maar de meeste waren voorzien van een lader van 30 ampère [3]. Peter Noorlander erkende: “In die periode hebben we te maken gehad met een fabricagefout in de accu” [3]. Deze technische mankementen werpen een nieuw licht op de veiligheid van de voertuigen die dagelijks duizenden kinderen vervoerden.
Rechtszaak nadert climax
Het Openbaar Ministerie vervolgt beide ondernemers voor valsheid in geschrifte onder artikelen 174, 175 en 225 van het Wetboek van Strafrecht [4]. Bij artikel 174 staat maximaal 15 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vijfde categorie, maar bij overlijden kan dit oplopen tot levenslange gevangenisstraf of maximaal 30 jaar [4]. De officier van justitie formuleerde het scherp: “het was geen kwestie was van of er een ongeluk zou gebeuren maar wanneer dat ongeluk zou gebeuren” [4]. Op donderdag 12 december komen de nabestaanden aan het woord [4]. Maandag 16 december volgt de strafeis [4]. Edwin Renzen toonde zich tijdens de zitting kwetsbaar: “Een straf zou voor mij enorm zwaar zijn” [3]. De vraag blijft of zeven jaar na het drama eindelijk gerechtigheid komt voor de vier overleden kinderen uit Oss.
Bronnen
- www.omroepbrabant.nl
- www.bd.nl
- www.omroepbrabant.nl
- feitoffake.wordpress.com
- www.volkskrant.nl
- www.reddit.com
- www.upday.com
- dgki.nl