Delta Fiber opent meldpunt na jarenlange intimidatie van klanten door verkopers
Nederland, woensdag, 10 december 2025.
Telecomprovider Delta Fiber start een officieel meldpunt nadat blijkt dat agressieve verkoopmethodes structureel voorkomen. Verkopers schelden klanten uit voor ‘kankermoeder’ en ‘bloedzuigers’, spitten tuinen om zonder toestemming en jagen ouderen ‘s avonds op. De ACM ontvangt veel klachten over telecombedrijven. Delta biedt excuses aan voor de intimiderende praktijken die jarenlang plaatsvonden.
Scheldkanonnades en bedreigingen aan de voordeur
De praktijken van Delta Fiber-verkopers gaan veel verder dan alleen opdringerig zijn. “Overstappen! Je vuile kankermoeder!” schreeuwde een verkoper tegen een klant aan de rand van een flatgebouw [1]. Andere klanten kregen te horen dat ze “bloedzuigers” waren [1]. Een klant werd via berichtjes uitgescholden als “Ouwe stinkie winkie” door een Delta-medewerker [1]. Deze voorbeelden komen uit jarenlange correspondentie die het AD in handen kreeg [1]. Voor jou als consument betekent dit dat een simpel ‘nee’ tegen een verkoper kan resulteren in grove scheldpartijen. Delta Fiber erkent dat dit “haaks staat op de manier waarop wij willen dat medewerkers zich namens Delta gedragen” [1].
Misleiding en intimidatie als standaard werkwijze
Verkopers gebruiken systematisch valse informatie om klanten over te halen. “Ik móést aan de glasvezel, want dat wilde de gemeente en anders betaalde ik later de hoofdprijs,” vertelt Deirdre uit Rotterdam over wat een verkoper haar vertelde [1]. Deze leugen over gemeentelijke vereisten komt regelmatig voor [1]. Daarnaast spitten verkopers tuinen om zonder toestemming en jagen ze kwetsbare ouderen ‘s avonds laat op [1]. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dat ze “veel meldingen over telecombedrijven” ontvangen, inclusief de praktijken die in het artikel beschreven staan [1]. Als consument kun je dus niet alleen te maken krijgen met agressie, maar ook met bewuste misleiding over wat je wel of niet moet.
Meldpunt geopend na jaren van klachten
Delta Fiber heeft nu een meldpunt geopend voor gedupeerde klanten [1]. Dit gebeurt nadat bleek dat de agressieve verkoopmethodes “beslist geen incident” zijn, maar structureel voorkomen over een periode van enkele jaren [1]. Het bedrijf kreeg de meeste getuigenissen al vóór publicatie te zien [1]. De ACM raadt consumenten aan om vermoedens van regelovertreding te melden, zodat zij kunnen zien “waar het misgaat” [1]. Voor jou betekent dit dat je eindelijk een officieel kanaal hebt om klachten in te dienen. De vraag blijft of Delta Fiber daadwerkelijk actie onderneemt tegen hun eigen verkopers, of dat dit meldpunt vooral voor de bühne is.