appende automobilist betaalt straks zelf de schade
Nederland, donderdag, 21 november 2024.
Vier grote verzekeraars gaan vanaf december 2024 telefoongebruik achter het stuur gelijkstellen aan rijden onder invloed. Dit betekent dat bestuurders die tijdens het appen een ongeluk veroorzaken, zelf kunnen opdraaien voor de schade. Deze historische beslissing komt op een moment dat 75% van de verkeersdeelnemers toegeeft hun telefoon tijdens het rijden te gebruiken. Het aantonen van telefoongebruik blijft echter een uitdaging voor verzekeraars.
veranderende regels voor automobilisten
Vanaf 1 december 2024 worden de polisvoorwaarden van vier grote verzekeraars in Nederland drastisch aangepast. Inshared, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis beschouwen het gebruik van een telefoon achter het stuur als gelijkwaardig aan rijden onder invloed van alcohol of drugs. Hierdoor komt de verantwoordelijkheid voor de kosten van een ongeluk volledig bij de bestuurder te liggen. Hoewel deze maatregel als afschrikmiddel kan werken, blijft het een uitdaging om het telefoongebruik te bewijzen. Dit moet namelijk blijken uit politierapporten, getuigenverklaringen of dashcambeelden, wat vaak moeilijk te realiseren is[1].
juridische complicaties en het bewijzen van schuld
Volgens letselschadeadvocaat Nils Jonker is het terugvorderen van schade geen gemakkelijke taak voor verzekeraars. Het bewijs van telefoongebruik in verzekeringskwesties speelt nog geen grote rol door de beperkte beschikbaarheid van telefoongegevens. Politieonderzoek naar telefoongebruik bij verkeersongevallen is vaak niet volledig en er wordt vaker getest op alcohol of drugs dan op telefoongebruik. Toch kunnen getuigen en dashcambeelden de politie aansporen om nader onderzoek te verrichten, wat mogelijk leidt tot juridische implicaties voor de bestuurder die zijn telefoon achter het stuur gebruikte[1].
verhoogde bewustwording en handhaving
De aanpassing van de polisvoorwaarden door verzekeraars komt niet uit de lucht vallen. Eerder toonde een onderzoek aan dat 75% van de verkeersdeelnemers hun mobiel gebruikt tijdens het rijden, waarvan 25% zelfs foto’s maakt. Lokale politieacties, zoals in de politiezones K-L-M en KASTZE, hebben al geleid tot strengere handhaving, waarbij onlangs 93 bestuurders werden betrapt op het gebruik van hun telefoon tijdens het rijden. Deze gezamenlijke acties benadrukken de gevaren van afleiding in het verkeer en moeten de verkeersveiligheid bevorderen. Het bewustzijn groeit, maar de uitvoering van de nieuwe regels blijft een punt van aandacht voor zowel autoriteiten als bestuurders[2][3].