Machinisten voelen hobbels in het spoor bij Meteren door bouwzand van nieuwe spoorboog

Machinisten voelen hobbels in het spoor bij Meteren door bouwzand van nieuwe spoorboog

2025-12-11 binnenland

Meteren, donderdag, 11 december 2025.
Treinen rijden langzamer bij Meteren omdat grote zandhopen voor de nieuwe Zuidwestboog het spoor doen verzakken. Machinisten melden onregelmatigheden.

Zware zandhopen drukken spoor naar beneden

ProRail kreeg de afgelopen dagen meerdere meldingen binnen van machinisten die onregelmatigheden voelden in het spoor ter hoogte van de bouwwerkzaamheden [1]. De oorzaak ligt bij de aanleg van de Zuidwestboog, waar aannemer Van Hattum en Blankevoort grote hoeveelheden zand aanbrengt, ook langs het bestaande spoor [2]. Het gewicht van dit zand duwt het spoor letterlijk naar beneden [2]. Normaal gesproken zakt de bodem gelijkmatig, maar bij Meteren gebeurt dat op enkele plekken sneller dan gewenst [1][2]. Dit zorgt voor kleine kuiltjes in het spoorbed, waardoor treinen hobbelig rijden [1]. Hoewel metingen uitwijzen dat de verzakking binnen de veiligheidsnormen valt, kiest ProRail uit voorzorg voor een tijdelijke snelheidsbeperking tot begin januari 2026 [1][2].

Speciale stopmachines gaan komend weekend aan de slag

Komend weekend voert ProRail herstelwerkzaamheden uit met speciale stopmachines [1]. Deze werktreinen tillen het spoor enkele millimeters op en trillen vervolgens staven diep in het ballastbed - de laag stenen waarop het spoor rust [1]. Door deze trillingen komen de stenen tijdelijk ‘vloeibaar’ te liggen en worden vervolgens aangedrukt [1]. Hierdoor komt het spoor weer stabiel te liggen en kunnen treinen comfortabel rijden [1]. Na de reparaties blijft ProRail de situatie extra nauwlettend volgen om te monitoren of het spoor stabiel blijft [1]. Dit is overigens niet de eerste keer dit jaar dat er problemen zijn met de ondergrond in Meteren [2].

Nieuwe spoorboog moet goederentreinen sneller naar het zuiden brengen

De werkzaamheden bij Meteren zijn onderdeel van een grotere uitbreiding van de spoorinfrastructuur [1]. De nieuwe Zuidwestboog moet goederentreinen straks rechtstreeks van en naar de Betuweroute leiden richting het zuiden [1]. Tussen Meteren en Boxtel gaan de komende jaren meer reizigers- en goederentreinen rijden [1]. Voor reizigers betekent dit voorlopig wel langzamer rijden op dit traject. De snelheidsbeperking blijft van kracht totdat ProRail zeker weet dat alle herstelwerkzaamheden voldoende zijn geweest [1][2]. Een kleine prijs voor een spoorverbinding die straks het goederenvervoer naar Zuid-Europa flink moet versnellen.

Bronnen


spoorverzakking ProRail onderhoud