Boetes voor Buitenlandse Dieselwagens Ontbreken in Amsterdam

Boetes voor Buitenlandse Dieselwagens Ontbreken in Amsterdam

2025-05-01 binnenland

Amsterdam, donderdag, 1 mei 2025.
Buitenlandse dieseltrucks in Amsterdamse emissievrije zone ontsnappen handhaving, ondanks kritiek van lokale overheden en milieuorganisaties. France Europe wil de regels niet aanpassen om zero-emissiezones te handhaven.

Handhaving Schiet Tekort

Buitenlandse dieselvrachtwagens blijven zonder bekeuring door het hart van Amsterdam rijden, ondanks de in januari 2025 ingevoerde zero-emissiezones [1]. Hoewel er voor snelheidsovertredingen wel gegevensuitwisseling mogelijk is tussen Europese landen, geldt dit niet voor de zero-emissiezones. Hierdoor heeft de politie niet de mogelijkheid om boetes uit te schrijven aan buitenlandse chauffeurs die de milieuregels overtreden [1][2].

Europees Parlement Maar Geen Soepele Medewerking

De roep om strengere handhaving komt zowel vanuit de lokale overheid als milieuorganisaties, maar tot nu toe heeft dit weinig succes opgeleverd in Brussel [1][2][3]. Frankrijk en andere Europese landen staan niet te springen om de regels aan te passen zodat zero-emissiezones effectief kunnen worden gehandhaafd, met als argument dat dergelijke wijzigingen te complex zijn [1]. Ook met Duitsland blijft het delen van gegevens een struikelblok; zij delen informatie pas na een overtreding [1][4].

Toekomstige Mogelijkheden

Ondanks deze uitdagingen zijn er komende oplossingen in zicht. Er wordt gesproken over een verplichting voor buitenlandse bestuurders om zich digitaal te registreren voordat ze de zone betreden, vergelijkbaar met het Rotterdamse systeem. Dit zou een deel van de problematiek kunnen verlichten, al moeten stickers op voorruiten nog handmatig gecontroleerd worden, wat verbetering van de technologie en processen vereist [1][3].

Bronnen


dieselwagens uitstootvrij