Amsterdam wil snelweg A10 West transformeren tot groene stadsstraat

Amsterdam, woensdag, 9 juli 2025.
GroenLinks presenteert een gedurfd plan om de A10 West in Amsterdam te ondertunnelen, waardoor er ruimte vrijkomt voor woningbouw, groen en een gezondere leefomgeving. Het raadslid Elisabeth IJmker ziet de 800e verjaardag van Amsterdam als perfect moment om de snelweg die de stad in tweeën deelt, te herontwerpen. Het voorstel beoogt een gefaseerd onderzoek naar de mogelijkheden om de drukke verkeersader om te vormen tot een levendige, groene stadsstraat met meer ruimte voor bewoners en natuur.
Toekomstvisie voor A10 West
GroenLinks wil de A10 West transformeren van een drukke snelweg naar een groene stadsstraat. Het raadslid Elisabeth IJmker ziet de 800e verjaardag van Amsterdam als dé gelegenheid om de infrastructuur fundamenteel te veranderen. De partij stelt voor dat de huidige snelweg, die de stad momenteel in tweeën deelt, wordt ondertunneld, waardoor kostbare stedelijke ruimte vrijkomt voor woningbouw en groenvoorzieningen [1][2].
Onderzoeksvoorstel en Fasering
Het initiatiefvoorstel vraagt het stadsbestuur om een gefaseerd onderzoek naar de mogelijkheden van ondertunneling. Fractievertegenwoordiger Anneke Veenhoff benadrukt dat Amsterdam groeit en dringend behoefte heeft aan ruimte voor woningen en groen [2]. De snelweg, die inmiddels vrijwel midden in de stad ligt, draagt niet bij aan een gezonde stedelijke omgeving.
Reactie en Vervolgstappen
Na het indienen van het voorstel wordt pas na de zomervakantie een reactie van het college van burgemeester en wethouders verwacht [1]. In 2022 leek een soortgelijk idee nog niet kansrijk, toen toenmalig wethouder Reinier van Dantzig een onderzoek ‘vrij duur’ noemde [2]. Nu lijkt er meer draagvlak voor een fundamentele herinrichting van de stedelijke infrastructuur.