ProRail gooit tientallen miljoenen weg door seinen die machinisten niet kunnen zien

Nederland, zaterdag, 11 oktober 2025.
Machinisten klagen massaal over de nieuwe spoorsein die eruitzien als ‘speldenknopjes in de verte’. Het dure systeem faalt bij zonlicht en in het donker.
Miljoenenproject loopt vast op zichtbaarheidsproblemen
ProRail trekt definitief de stekker uit het Nieuwe Generatie Sein project na een stortvloed aan klachten van machinisten [1][2]. Het gloednieuwe seinsysteem, waarin tientallen miljoenen euro’s is geïnvesteerd, blijkt dramatisch slecht zichtbaar bij fel zonlicht en ‘s nachts [1][2]. Machinisten omschrijven de nieuwe seinen als ‘speldenknopjes in de verte’ - een beschrijving die weinig vertrouwen wekt als je met 140 kilometer per uur door het landschap scheurt [1][2]. Het project dat vanaf 2024 alle tienduizend verouderde seinen langs het Nederlandse spoor moest vervangen, wordt nu volledig stopgezet [1].
Duitse leverancier voor de rechter
ProRail gaat nu vol in de aanval tegen de Duitse leverancier van het falende seinsysteem [1][2]. Het spoorbeheerder daagt de fabrikant voor de rechter om de schade te verhalen, die loopt in de tientallen miljoenen euro’s [1][2]. Dit betekent een enorme klap voor de modernisering van de Nederlandse spoorinfrastructuur, die juist duurzamer en moderner moest worden [2]. Voor treinreizigers is dit slecht nieuws: de verouderde seinen blijven voorlopig staan, wat mogelijk tot meer storingen en vertragingen kan leiden.
Locatie: landelijk
Dit nieuws betreft een landelijk project dat het hele Nederlandse spoorwegnet zou moderniseren, van Groningen tot Maastricht [1][2].