Amsterdam pakt fatbikes aan met verbod in het Vondelpark vanaf voorjaar 2026
Amsterdam, woensdag, 26 november 2025.
103 slachtoffers in een half jaar, waarvan de helft kinderen - dat zijn de harde cijfers die Amsterdam doen besluiten tot actie. De gemeente wil fatbikes weren uit drukke gebieden zoals het Vondelpark via een APV-maatregel. Wethouder Van der Horst: ‘Ik krijg elke week berichten van Amsterdammers die de weg niet meer op durven.’ De stad definieert fatbikes als fietsen met banden breder dan 7 centimeter en wil de juridische strijd aangaan met het Rijk dat zegt geen onderscheid te kunnen maken tussen fatbikes en e-bikes.
Vondelpark wordt testcase voor fatbike-verbod
Het Vondelpark wordt waarschijnlijk het eerste gebied waar het verbod geldt [1][2]. Amsterdam kiest bewust voor dit drukke park omdat er veel fietsers, spelende kinderen en wandelaars samenkomen [2]. Uit ambulancedata blijkt dat er relatief veel ongelukken gebeuren in het park [2]. De gemeente wil een APV-maatregel invoeren, dezelfde aanpak waarmee eerder de bierfiets succesvol werd verbannen uit het centrum van Amsterdam [2]. Het verbod gaat waarschijnlijk in het voorjaar van 2026 in [3]. Na het Vondelpark kunnen ook andere gebieden volgen [2]. De stadsdelen krijgen de komende weken de kans om te reageren op het voorstel, waarna de gemeenteraad een definitief besluit neemt [2].
Definitie via bandendikte moet juridische strijd mogelijk maken
Amsterdam definieert fatbikes als fietsen met banden breder dan 7 centimeter [2]. Wethouder Van der Horst wil bewust de juridische strijd aangaan met het Rijk: ‘Het Rijk zegt dat er geen onderscheid kan worden gemaakt tussen fatbikes en e-bikes. Wij denken van wel. Ik wil die juridische strijd wel voeren’ [2]. Ze benadrukt het verschil: ‘Iedereen weet dat een fatbike heel anders is dan een e-bike. De banden zijn breder, de fietsen zijn een stuk zwaarder dan gewone e-bikes, en op veel fatbikes hoef je niet eens te trappen om vooruit te komen. Daardoor is het meer een brommer dan een fiets’ [2]. Het Rijk heeft wel een helmplicht aangekondigd voor kinderen op e-bikes, maar die gaat pas in 2027 in [2]. Ook Enschede kijkt naar de APV om fatbikes te weren uit het winkel- en horecagebied in het centrum [3].
Steeds meer ongelukken dwingen tot actie
In het eerste halfjaar van 2025 werden in Amsterdam 241 e-bikeslachtoffers behandeld op de spoedeisende hulp, waarvan ten minste 103 op een fatbike reden [3]. Wethouder Van der Horst krijgt wekelijks berichten van bezorgde Amsterdammers: ‘Ik krijg elke week berichten binnen van Amsterdammers die zeggen dat zij de weg niet meer op durven en die me smeken om fatbikes te verbieden’ [2]. De gemeente klaagt al drie jaar bij het Rijk over fatbikes die zonder helm, met hoge snelheid en vaak met slechte remmen door parken en smalle straten razen [2]. Ook zijn er meldingen van intimiderend gedrag [2]. Omdat fatbikes geen kenteken hebben, zijn bestuurders lastig te achterhalen [2]. Amsterdam start volgend jaar ook met twee proeven: een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op het fietspad en het verplaatsen van vrachtfietsen naar de rijbaan [2].