Topdesigner Newey uit zorgen over F1-regels 2026

Topdesigner Newey uit zorgen over F1-regels 2026

2024-10-17 sport

Silverstone, donderdag, 17 oktober 2024.
Adrian Newey, topontwerper in de Formule 1, uit kritiek op de nieuwe reglementen voor 2026. Hij vreest voor verlies van snelheid en diversiteit in ontwerpen. Newey waarschuwt ook voor te grote afhankelijkheid van autofabrikanten in de sport.

Nieuwe reglementen en de impact op snelheid

Adrian Newey, momenteel verbonden aan Aston Martin, heeft zijn zorgen uitgesproken over de aankomende veranderingen in de Formule 1-reglementen voor het seizoen 2026. De nieuwe regels, die zowel motor- als chassisaanpassingen omvatten, worden gezien als een poging om de sport te moderniseren. Echter, volgens Newey is er een gebrek aan samenhang tussen de motor- en chassisregels. Simulaties hebben aangetoond dat de auto’s tegen het einde van de race aanzienlijk langzamer kunnen zijn doordat de batterijen uitgeput raken, wat een aanzienlijk probleem kan vormen voor de raceprestaties[1][4].

Eenheidsworst op de grid?

Een andere zorg van Newey is dat de nieuwe aerodynamische regels kunnen leiden tot een uniformiteit van de auto’s. Hij vergelijkt de situatie met die van IndyCar in de jaren ‘90, waar beperkende regels de diversiteit en aantrekkingskracht van de raceklasse verminderden. Voor Newey ligt de kracht van de Formule 1 juist in de variatie en innovatie tussen de teams. Als de nieuwe regels te strak zijn, waarschuwt hij dat we straks allemaal dezelfde auto’s op de grid zien staan, wat de aantrekkingskracht van de sport kan verminderen[4].

Afhankelijkheid van autofabrikanten

De nieuwe regels zijn deels bedoeld om meer autofabrikanten zoals Audi en Honda aan te trekken. Newey is echter sceptisch over de afhankelijkheid van deze fabrikanten. Hij stelt dat hoewel nieuwe merken welkom zijn, de focus op fabrikanten risico’s met zich meebrengt. Fabrikanten kunnen hun strategieën snel veranderen, wat de stabiliteit van de sport kan ondermijnen. Voor Newey zijn de teams het hart van de Formule 1, terwijl fabrikanten komen en gaan afhankelijk van hun interne beslissingen en prioriteiten[4].

Bronnen


Formule 1 racingnews365.nl reglementen www.formule1.nl