Garantieproblemen nemen toe: Consumenten worstelen met onbekende rechten

Den Haag, woensdag, 10 september 2025.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) signaleert een forse stijging van garantiemeldingen in 2025. Bijna 3.500 klachten zijn binnengekomen in de eerste helft van het jaar, wat vrijwel gelijk staat aan het totaal van heel 2024. Veel consumenten blijken onvoldoende op de hoogte van hun garantierechten, met name bij elektronica en witgoed. Uit onderzoek blijkt dat consumenten vaak ten onrechte denken dat garantie na twee jaar vervalt. De ACM start een publiekscampagne en opent zelfs een pop-upwinkel om consumenten voor te lichten over hun rechten en hen te stimuleren vaker te onderhandelen over reparaties en vervanging.
Stijgende garantieproblemen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in de eerste helft van 2025 een verontrustende trend geconstateerd: bijna 3.500 garantiemeldingen, vrijwel gelijk aan het totaal van heel 2024 [1]. Martijn Ridderbos van de ACM benadrukt dat veel consumenten ten onrechte denken dat garantierechten na twee jaar vervallen [1]. Uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de consumenten ongemak voelt bij het indienen van garantieklachten, terwijl dit juist gunstig kan zijn voor zowel de portemonnee als het milieu [1].
Voorlichting en aanpak
Om consumenten beter te informeren, start de ACM een publiekscampagne en opent zelfs een pop-upwinkel op Utrecht Centraal [2]. De nadruk ligt op sectoren zoals consumentenelektronica en witgoed, waar de meeste garantiemeldingen vandaan komen [1]. Bedrijven in deze branches hebben in juli 2025 al een waarschuwingsbrief ontvangen, en de ACM zal in het najaar controleren of de nodige maatregelen zijn genomen [2].
Advies aan consumenten
Ridderbos raadt consumenten aan zich niet te laten ontmoedigen en actief gebruik te maken van garantierechten. De wettelijke garantietermijn kan langer zijn dan twee jaar, afhankelijk van het product en de redelijke verwachting [1]. Door vaker te onderhandelen over reparaties en vervanging kunnen consumenten niet alleen geld besparen, maar ook bijdragen aan duurzaamheid door producten langer in gebruik te houden [1].