Laadpuntentekort hindert ouderenvervoer in Amsterdam
Amsterdam, dinsdag, 10 december 2024.
Ouderenvervoersdiensten in Amsterdam kampen met een tekort aan laadpunten, waardoor het uitbreiden van hun diensten wordt bemoeilijkt. Dit tekort beïnvloedt de mobiliteit van veel ouderen.
Succesvol vervoersinitiatief loopt tegen grenzen aan
De Gouden Karren in Amsterdam Osdorp, een shuttleservice die sinds januari 2024 al meer dan 400 ritten heeft verzorgd [1], kan de groeiende vraag niet bijbenen. De dienst wil uitbreiden van twee naar vijf dagen per week, maar wordt gehinderd door het gebrek aan laadmogelijkheden. Het elektrische wagentje dat gebruikt wordt voor het vervoer van ouderen moet elke ochtend worden opgeladen via een verlengsnoer vanuit het buurthuis [1].
Woningcorporatie worstelt met regelgeving
Woningcorporatie Stadgenoot kan momenteel geen toestemming geven voor een vast laadpunt in de parkeergarage vanwege onduidelijk beleid rond brandveiligheid [1]. Dit is extra schrijnend omdat vanaf 1 januari 2025 niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen verplicht worden om minimaal twee laadpunten te installeren [2]. Voor coördinator Mohamed El Adel leidt dit tot frustrerende situaties: ‘Vorige week stonden we stil tijdens een ritje omdat de accu leeg was’ [1].
Grote impact op ouderen
Het gebrek aan adequate laadinfrastructuur treft vooral kwetsbare ouderen die afhankelijk zijn van deze vervoersdienst. Voor mensen zoals mevrouw Emanuel, die door fysieke beperkingen geen gebruik kan maken van het openbaar vervoer, is de shuttleservice van essentieel belang [1]. Stadgenoot geeft aan de situatie te onderzoeken, maar kan vooralsnog geen concrete toezeggingen doen voor een oplossing [1].