Amsterdam slaat alarm: kinderen lopen 130 procent meer risico door Europese SUV-deal met Amerika

Amsterdam, dinsdag, 21 oktober 2025.
Terwijl de EU overweegt om veiligheidseisen voor Amerikaanse SUV’s te versoepelen, waarschuwt Amsterdam voor dramatische gevolgen. Onderzoek toont aan dat voetgangers 44 procent meer kans hebben om te overlijden bij een botsing met een SUV. Bij kinderen onder de 10 jaar is dit risico zelfs 130 procent hoger. De VS zag sinds 2010 het aantal verkeersdoden stijgen met 30 procent, terwijl Europa juist 36 procent minder doden telde. Wethouder Van der Horst stuurde samen met Europese fietsbonden een noodbrief naar EU-leiders. Zij vrezen dat zware Amerikaanse pick-ups en SUV’s zonder strikte Europese veiligheidstechnologie het aantal slachtoffers drastisch kunnen laten toenemen.
Waarom Amerikaanse auto’s gevaarlijker zijn
Amerikaanse voertuigen hoeven geen gebruik te maken van bepaalde technologieën die de kans op overlijden bij een aanrijding verminderen [1]. Deze ‘oversized’ Amerikaanse pick-up trucks en SUV’s zijn aanzienlijk zwaarder dan auto’s op de Europese markt en vormen dus een groter risico voor andere weggebruikers [1]. Europa sprak twee maanden geleden, tijdens een overleg met de VS, het voornemen uit om de eisen voor binnen de EU verkochte Amerikaanse voertuigen te versoepelen [1]. Wethouder Melanie van der Horst noemt dit ‘echt ongelooflijk’ en benadrukt: ‘Terwijl we hier keihard werken om het verkeer veiliger te krijgen, haalt de EU dit met deze afspraken in een klap onderuit’ [1].
Amerika laat zien waar het misgaat
De cijfers uit de Verenigde Staten spreken boekdelen. Sinds 2010 steeg het aantal verkeersdoden daar met 30 procent [1]. Het aantal voetgangersdoden ging zelfs met 80 procent omhoog en het aantal doden onder fietsers met 50 procent [1]. Tegelijkertijd daalde het aantal verkeersdoden in de EU in diezelfde periode juist met 36 procent [1]. Van der Horst stuurde samen met Europese fietsbonden een brief naar klimaat- en transportministers, EU-bestuurders en leden van het Europees Parlement [1]. ‘Ik hoop dat ze door deze brief worden wakker geschud, want we willen niet meer, maar minder verkeersdoden in Europa’, aldus de wethouder [1].
Wat dit voor jouw straat betekent
Als de EU inderdaad de veiligheidseisen versoepelt, kunnen straks zware Amerikaanse SUV’s en pick-ups zonder de strikte Europese beveiligingstechnologie op Nederlandse wegen rijden [1]. Dat betekent meer risico voor voetgangers en fietsers in Nederlandse steden. De wethouder wijst erop dat het loslaten van strenge Europese richtlijnen ingrijpende gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid [1]. Voor Amsterdam, waar dagelijks duizenden fietsers en voetgangers de straat op gaan, zou dit een stap terug betekenen in de jarenlange strijd voor veiligere wegen [GPT].