Delta ontslaat verkoper die klant intimideerde met 'broer, wil jij overstappen of niet'

Delta ontslaat verkoper die klant intimideerde met 'broer, wil jij overstappen of niet'

2025-12-06 binnenland

Nederland, zaterdag, 6 december 2025.
Een Delta-verkoper ging volledig over de schreef bij een huisbezoek. De man filmde het gesprek waarin de telecomverkoper hem aggressief benaderde met de woorden ‘broer, wil jij overstappen of niet, waarom lach je?’. De video ging viral op sociale media. Delta kreeg al maanden klachten over intimiderende verkopers die tot vijf keer per dag aanbellen.

Incident gisteren: verkoper gedroeg zich ‘buitengewoon agressief’

De videobeelden van gisteren 5 december tonen een verkoper die zich ‘buitengewoon agressief en intimiderend opstelt’ tegenover een bewoner [1][2]. De man filmde het gesprek waarin te horen is: ‘Broer, ik stel je een normale vraag, wil jij overstappen of niet? Waarom lach je? Wat is er mis met jou?’ [1]. De verkoper leek rusteloos en geagiteerd, veegde constant op zijn tablet, wat tot speculaties leidde dat hij onder invloed was [1]. Delta heeft ‘direct daadkrachtig actie ondernomen’ tegen de verkoper en excuses aangeboden [1][2]. Een woordvoerder zegt ‘verrast’ te zijn door de beelden en noemt het gedrag ‘onaanvaardbaar’, maar kan geen verdere details geven vanwege privacyregels [1].

Maanden van klachten over intimiderende verkopers

Delta krijgt al geruime tijd een ‘stortvloed aan klachten’ over agressieve verkopers die huizen bezoeken [1]. Bewoners melden dat verkopers ‘niet één, twee, maar soms wel vijf keer per dag aanbellen’ en zich ‘zeer bedreigend en agressief’ opstellen [1]. ‘Ze dwingen je bijna om over te stappen, het zijn stalkers’, zei een boze bewoner eerder dit jaar [1]. Delta verdedigt zijn aanpak en zegt een ‘toegankelijke manier’ te willen hebben om bewoners te informeren over diensten, vooral in gebieden waar ze nieuwe glasvezelnetwerken hebben geïnstalleerd [1]. Het bedrijf beweert een ‘positieve benadering’ te hebben en de prestaties van hun verkooppartner ‘nauw te monitoren’ [1].

Breder probleem in telecomsector

Soortgelijke problemen werden enkele weken geleden gemeld bij Open Dutch Fiber, met klachten over herhaaldelijk en krachtig kloppen tot ongeautoriseerde toegang tot privé-eigendom voor het leggen van kabels [1]. [alert! ‘geen specifieke locatie vermeld in bronnen voor Delta-incident’] Deze agressieve verkooppraktijken raken consumenten direct: vijf keer per dag aanbellen kan je werkdag verstoren en intimiderend gedrag aan de deur zorgt voor stress thuis. De beelden laten zien hoe ver sommige verkopers gaan om contracten binnen te halen, ten koste van fatsoen en respect voor klanten.

Bronnen


Delta verkoper agressieve verkoop