China zet Duitsland onder druk om Nederland te dwingen in Nexperia-conflict
Nederland, donderdag, 13 november 2025.
China vraagt Duitsland om Nederland aan te sporen de controle over chipmaker Nexperia terug te geven. Na het Nederlandse ingrijpen in september legde Beijing exportbeperkingen op die de auto-industrie raakten. Duitse bedrijven lijden onder de chipstoring.
Nederlandse ingreep zet domino’s in beweging
De Chinese handelsminister Wang Wentao belde dinsdag zijn Duitse collega met een duidelijke boodschap: Nederland moet ‘haar foutieve praktijken corrigeren, de relevante maatregelen intrekken en een snelle oplossing van het probleem bevorderen’ [6]. Dit draait om het ingrijpen van demissionair minister Vincent Karremans bij Nexperia op 30 september 2025 [1][2]. Karremans greep in omdat de Chinese topman Zhang Xuezheng weigerde af te treden en dreigde technologie naar China te lekken [1]. Voor het eerst gebruikte Nederland de Wet Beschikbaarheid Goederen om controle over het bedrijf te krijgen [1]. Zhang’s bestuursbevoegdheid werd voor een jaar opgeschort en de stemrechten van moederbedrijf Wingtech gingen naar een staatstoezichthouder [1].
Exportverbod raakt Duitse auto-industrie keihard
China sloeg terug met exportbeperkingen op in China gemaakte Nexperia-producten [2]. Duitse autofabrikanten en toeleveranciers ondervinden sindsdien problemen met chiplevering [2]. Dit zette Berlijn ertoe aan om bij Beijing te lobbyen voor Duitse bedrijven [2]. China hoopt dat ‘Duitsland een actieve rol zal spelen bij het aandringen op de Nederlandse regering om zo snel mogelijk praktische stappen te nemen’ [2]. Het Chinese exportverbod werd inmiddels grotendeels opgeheven en klanten krijgen weer chips uit China [6]. Maar de spanning blijft: een mislukking van onderhandelingen kan nieuwe wereldwijde chiptekorten veroorzaken [2].
Europese bedrijven worstelen met geopolitieke risico’s
De Nexperia-crisis toont hoe slecht Europese bedrijven voorbereid zijn op geopolitieke schokken. Onderzoek van Instituut Clingendael laat zien dat 61% van bedrijven hun toeleveringsketens kwetsbaar vindt, maar slechts 38% maatregelen heeft genomen [5]. ‘Al je eieren in één mandje leggen is nooit een verstandig idee, en zeker niet in deze geopolitieke situatie’, waarschuwt onderzoeker Maaike Okano-Heijmans [5]. De Amerikaanse export-controles op Wingtech in december 2024 en de Affiliates Rule van september 2025 dwongen Nederland tot handelen [1]. Voor consumenten betekent dit mogelijk duurdere elektronische apparaten en auto’s door verstoorde chipketens [GPT].