ACM start groot onderzoek omdat Nederlandse boodschappen duurder zijn dan in België en Duitsland

ACM start groot onderzoek omdat Nederlandse boodschappen duurder zijn dan in België en Duitsland

2025-09-18 economie

Amsterdam, donderdag, 18 september 2025.
De toezichthouder ACM onderzoekt waarom Nederlandse consumenten meer betalen voor hun weekboodschappen dan buren over de grens. Het onderzoek richt zich op winstmarges van supermarkten en fabrikanten, en mogelijke oneerlijke handelspraktijken. Recent zagen we al conflicten tussen grote ketens en leveranciers: Jumbo verkocht maandenlang geen Heineken bier en Albert Heijn had geen Douwe Egberts koffie door prijsonderhandelingen. De resultaten komen in de zomer van 2026 en moeten duidelijkheid geven over waarom het Nederlandse winkelmandje zwaarder weegt op de portemonnee dan dat van onze buurlanden.

Wat gaat de ACM precies onderzoeken?

De ACM wil uitzoeken waar die prijsverschillen precies vandaan komen [1]. Het onderzoek richt zich op producten uit het dagelijkse winkelmandje van consumenten [1]. De toezichthouder kijkt niet alleen naar supermarkten zelf, maar ook naar mogelijke marktproblemen zoals te weinig concurrentie of belemmeringen door leveranciers [1]. Denk aan je wekelijkse boodschappenlijst: brood, melk, vlees, groenten. Voor al die producten wil de ACM weten waarom Nederlandse consumenten mogelijk meer betalen dan mensen in België of Duitsland [1][2].

Prijsoorlogen tussen supermarkten en leveranciers

Het afgelopen jaar zagen we al concrete voorbeelden van deze spanningen. Bij Jumbo was lange tijd geen bier van Heineken verkrijgbaar door onderhandelingen over de prijs [1]. Albert Heijn verkocht maandenlang geen koffie van Douwe Egberts en Senseo, of thee van Pickwick van leverancier JDE Peet’s [1]. Deze conflicten tonen aan dat er achter de schermen flink wordt gevochten om wie wat betaalt. Voor consumenten betekende dit lege schappen en het moeten uitwijken naar andere merken of winkels.

Wanneer krijgen we antwoorden?

De resultaten van het ACM-onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 gepubliceerd [1]. Dat is nog ruim anderhalf jaar wachten voordat we weten of Nederlandse consumenten daadwerkelijk te veel betalen voor hun boodschappen. Tot die tijd blijft het gissen of een ritje naar de Duitse Aldi echt loont, of dat het alleen maar aanvoelt alsof we te veel betalen. De ACM heeft in ieder geval ‘signalen’ ontvangen dat onze boodschappen duurder zijn [1][2], maar concrete cijfers en bewijzen moeten nog komen.

Bronnen


supermarktprijzen ACM onderzoek