Frankrijk gooit 10 miljard euro op tafel voor megalomaan vliegdekschip van 310 meter

Frankrijk gooit 10 miljard euro op tafel voor megalomaan vliegdekschip van 310 meter

2025-12-22 buitenland

Parijs, maandag, 22 december 2025.
President Macron kondigt vanuit Abu Dhabi aan dat Frankrijk het grootste vliegdekschip van Europa gaat bouwen. Het nucleaire monster van 310 meter kost 10 miljard euro en vervangt in 2038 de Charles de Gaulle. Terwijl Frankrijk worstelt met een staatsschuld van 109% van het bbp, investeert Macron massaal in militaire macht. Het schip krijgt ruimte voor 30 gevechtsvliegtuigen en 2000 bemanningsleden. Frankrijk blijft hiermee na Amerika het enige land met nucleaire vliegdekschepen.

Macron speelt harde kaart in Abu Dhabi

Frankrijk kondigt zondag 21 december vanuit een militaire basis in Abu Dhabi de bouw aan van een gigantisch nieuw vliegdekschip [1][2]. President Macron kiest bewust voor deze locatie in de Golfregio om zijn boodschap kracht bij te zetten: “In deze tijd van roofdieren moeten we sterk zijn om te worden gevreesd” [2]. Het nieuwe schip moet in 2038 operationeel zijn en vervangt dan de Charles de Gaulle uit 2001 [1][3]. Met een lengte van 310 meter wordt het bijna 49 meter langer dan zijn voorganger en krijgt het ruimte voor 30 gevechtsvliegtuigen en 2000 bemanningsleden [1][4]. De totale kosten? Een astronomische 10 miljard euro [1][2].

Franse economie profiteert, critici fronsen wenkbrauwen

Macron benadrukt dat 800 bedrijven, voornamelijk kleine en middelgrote ondernemingen, meewerken aan dit prestigeproject [4]. De bouw vindt plaats op Franse scheepswerven in Cherbourg en Saint-Nazaire [1]. Naval Group, voor 65% staatseigendom, speelt een hoofdrol [2]. Toch klinkt er kritiek. Frankrijk worstelt met een staatsschuld van 109% van het bbp - bijna twee keer de Europese limiet van 60% [6]. Linkse en middenpartijen vragen zich af of dit wel het juiste moment is voor zo’n megalomane investering, zeker omdat er nog geen begroting voor 2026 is [2][6].

Europa krijgt nucleaire krachtpatser

Het nieuwe vliegdekschip wordt nucleair aangedreven, net als zijn voorganger [1][3]. Frankrijk blijft hiermee na de Verenigde Staten het enige land met nucleaire vliegdekschepen [1][8]. Het schip krijgt drie moderne elektromagnetische katapultsystemen (EMALS) uit Amerika, waarmee het een grotere variëteit aan vliegtuigen kan lanceren [4]. In Europa hebben verder het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië vliegdekschepen, maar geen nucleaire [6][8]. De timing is cruciaal: als de bouw vertraging oploopt, riskeert Frankrijk tijdelijk zonder vliegdekschip te zitten wanneer de Charles de Gaulle in 2038 uit dienst gaat [4].

Bronnen


vliegdekschip defensie