KLM-baas hekelt hoge tarieven Schiphol: 'Wij betalen business class voor economy service'
Amsterdam, zondag, 22 december 2024.
Marjan Rintel, CEO van KLM, bekritiseert de hoge tarieven van Schiphol, die volgens haar niet in verhouding staan tot de geleverde service. Dit belemmert het herstel van KLM en bedreigt haar internationale netwerk door de krimp van Schiphol.
Torenhoge kosten voor matige service
KLM-topvrouw Marjan Rintel uit stevige kritiek op de luchthaven Schiphol. De tarieven zijn torenhoog, terwijl de kwaliteit en service volgens haar ver onder de maat zijn [1]. De situatie wordt extra nijpend omdat KLM momenteel kampt met een fors pilotentekort, waardoor de luchtvaartmaatschappij niet op volle capaciteit kan vliegen [1][5]. Dit heeft directe gevolgen voor de bedrijfsresultaten; Air France-KLM rapporteerde een verlies van bijna 500 miljoen euro over het derde kwartaal van 2024 [5].
Toekomst van KLM onder druk
De problemen stapelen zich op voor ‘s werelds oudste luchtvaartmaatschappij. Naast de hoge kosten wordt KLM’s internationale netwerk bedreigd door de aangekondigde krimp van Schiphol [1]. In de zomer van 2024 verwacht KLM dagelijks 17 vluchten minder te kunnen uitvoeren door deze krimp [5]. Dit heeft ook gevolgen voor reizigers: KLM heeft aangekondigd de ticketprijzen per direct te verhogen vanwege de oplopende operationele kosten, waaronder de havengelden [4].
Zorgen over concurrentiepositie
Rintel waarschuwt dat de situatie onhoudbaar wordt en pleit voor maatregelen van het Europees Parlement om Europese luchtvaartmaatschappijen te beschermen tegen ‘oneerlijke’ concurrentie [5]. ‘KLM is van groot belang voor het vestigingsklimaat van Nederland,’ benadrukt Rintel [5]. Ondertussen neemt de druk van omwonenden toe, die een rechtszaak hebben aangespannen tegen Schiphol, de Nederlandse Staat, KLM en Transavia vanwege aanhoudende geluidshinder [4].