Koningin Máxima kiest portret van Erwin Olaf als een van haar favoriete kunstwerken
Amsterdam, zaterdag, 27 december 2025.
De koningin noemt een bijzonder portret van fotograaf Erwin Olaf tot haar favoriete kunstwerken. Het werk heeft persoonlijke waarde omdat zij het cadeau gaf aan koning Willem-Alexander. Máxima beschrijft het als ‘een portret in een portret’ - een foto van Olaf aan het werk door haar oog, terwijl haar eigen portret een foto van haar is door zijn oog. Het kunstwerk is nu te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. De koningin deelt haar kunstfavorieten vanwege het 200-jarig bestaan van de Koninklijke Verzamelingen, waarvan zij voorzitter is.
Persoonlijk geschenk met emotionele waarde
Máxima onthulde op 26 december 2025 in het Volkskrant Magazine waarom dit specifieke kunstwerk zo belangrijk voor haar is [1]. ‘Een portret in een portret; een foto van hem aan het werk gezien door mijn oog. Terwijl mijn portret natuurlijk een foto van mij door zijn oog is’, legt ze uit [1]. De koningin benadrukt het gemis van de fotograaf: ‘Het is een groot gemis dat Erwin er niet meer is’ [1][4]. Olaf overleed in september 2023 [1]. Het volledige portret van koningin Máxima is tot 1 maart 2026 te zien in de tentoonstelling Freedom in het Stedelijk Museum Amsterdam [4]. Deze persoonlijke touch maakt het kunstwerk extra bijzonder - niet alleen als koninklijk portret, maar als herinnering aan een getalenteerde Nederlandse kunstenaar die unieke portretten van de koninklijke familie maakte [4].
Tien kunstfavorieten voor 200-jarig jubileum
De koningin werkt mee aan de rubriek ‘Onze gids dit weekeinde’ vanwege het 200-jarig bestaan van de Koninklijke Verzamelingen, waarvan zij voorzitter is van de Stichting Historische Verzamelingen van het Huis Oranje-Nassau [1][6]. Naast het portret van Olaf selecteerde Máxima negen andere kunstwerken, waaronder een tafelstuk van Bouke de Vries, een japon van Jan Taminiau geïnspireerd door de Japanse Zaal in Huis ten Bosch, bladmuziek van Georg Friedrich Händel en een lichtsculptuur van Studio Drift [1][6]. Deze selectie toont haar oog voor zowel historische als hedendaagse Nederlandse kunst. Alle tien geselecteerde stukken zijn nu of op specifieke momenten voor het publiek te zien in musea of tijdens openstellingen [1]. Voor kunstliefhebbers betekent dit concreet: meer kansen om koninklijke kunstschatten te bewonderen in toegankelijke tentoonstellingen.
Verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties
Máxima benadrukt de uitdaging van het bewaren van objecten voor de toekomst: ‘Wat vinden we in de toekomst belangrijk om nog te hebben? Ik probeer daarom meer te bewaren dan je normaal gesproken zou doen, om hopelijk uiteindelijk de goede keuzes te kunnen maken’ [1]. In de ruim twintig jaar dat zij deel uitmaakt van de koninklijke familie heeft ze veel historische items gezien en gebruikt [1]. ‘Het is een voorrecht om dergelijke bijzondere, historische spullen in handen te hebben of te gebruiken in je woon- of werkkamer. Maar het geeft ook een enorme verantwoordelijkheid. Ja, het ís van ons, maar wij moeten het goed overdragen aan de volgende generatie’, verklaart ze [1][6]. Deze woorden tonen hoe het koningshuis worstelt met dezelfde vraag die veel families hebben: wat bewaar je en wat laat je los? Alleen gebeurt dat hier op nationaal niveau, met kunstschatten die straks ook uw kleinkinderen kunnen bekijken.