fnv houdt voet bij stuk: 'bedrijfswinsten zijn abnormaal hoog'
Amsterdam, vrijdag, 22 november 2024.
Ondanks felle kritiek van De Nederlandsche Bank en ABN Amro houdt FNV vast aan een looneis van 7%. De vakbond wijst op recordwinsten bij bedrijven, terwijl werknemers koopkracht inleverden. Deze week escaleerde het conflict met nieuwe stakingen in de apotheeksector en dreigende spoorstakingen.
FNV’s standpunt
FNV blijft onverzettelijk in haar eis voor een loonsverhoging van 7%, ondanks de kritiek van prominente financiële instellingen zoals De Nederlandsche Bank en ABN Amro. Vicevoorzitter Zakaria Boufangacha stelt dat de looneis niet buitensporig is, maar juist een noodzakelijke correctie om de koopkracht van werknemers te herstellen. ‘Het is de normaalste zaak van de wereld dat mensen er op z’n minst niet op achteruit gaan,’ benadrukt hij. Volgens Boufangacha zijn de bedrijfswinsten de afgelopen jaren ‘abnormaal hoog’ geweest, terwijl het aandeel van de lonen op een historisch dieptepunt zit, wat de looneis rechtvaardigt[1][2].
Apotheekstakingen in volle gang
In de apotheeksector zijn de onderhandelingen over loonsverhogingen vastgelopen, wat heeft geleid tot een vierdaagse staking in Noord-Brabant en Limburg. Honderden apotheekmedewerkers eisen een loonsverhoging van minimaal 6%, naast verbeterde arbeidsomstandigheden. De vakbonden FNV en CNV wijzen op de onmisbare rol van apothekersassistenten in de zorg en de toenemende werkdruk zonder adequate beloning. De stakingen zijn volgens de vakbonden noodzakelijk omdat de werkgevers niet bereid zijn hun loonbod van slechts 2% te verhogen, ondanks de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling die bedoeld is om marktconforme arbeidsvoorwaarden mogelijk te maken[3].
Spoorstaking dreigt
Naast de apotheekstakingen dreigt ook een landelijke spoorstaking. FNV en ProRail staan lijnrecht tegenover elkaar, waarbij FNV een loonsverhoging van 13% eist voor verkeersleiders, terwijl ProRail niet verder wil gaan dan 8%. De gesprekken zijn muurvast komen te zitten, en FNV overweegt verdere actiemaatregelen als er geen beter bod komt. De spanningen lopen op, nu reizigersclubs hun ongenoegen uiten over de mogelijke verstoringen in het treinverkeer. FNV-onderhandelaar Carl Kraijenoord benadrukt dat de eisen niet in beton gegoten zijn en dat er nog verschillende knoppen zijn om aan te draaien. ProRail heeft echter aangegeven dat de huidige looneis niet haalbaar is binnen hun budget[4][5][6].