Rechtbank beslist vandaag of Europas grootste haven weer open mag

Rotterdam, zaterdag, 11 oktober 2025.
Een onbepaalde staking van sjorders legt de Rotterdamse haven volledig plat. Schepen kunnen niet geladen worden, containers blijven staan en de levering van voedsel en medicijnen aan Nederland en Europa stagneert. Drie bedrijven sleepten vakbonden FNV en CNV voor de rechter omdat de maatschappelijke schade te groot wordt. De rechtbank doet vandagmiddag uitspraak over dit kort geding. Sjorders eisen 7% loonsverhoging en inflatievergoeding, werkgevers beweren dat de lonen al 25% zijn gestegen in vier jaar tijd.
Wat er precies op het spel staat
De staking begon woensdag 8 oktober als een 48-uurs actie, maar werd gisteren voor onbepaalde tijd verlengd [1][2]. Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs en Evofenedx spanden daarop een kort geding aan tegen vakbonden FNV en CNV [2]. “Alle mensen die vandaag om 15:15 zouden beginnen, staken. Dat gaat zich opbouwen”, zegt Niek Stam van FNV [4]. Het resultaat? Kades vol schepen die niet kunnen wegvaren omdat de lading niet vastzit [4]. De haven voorziet Nederland en Europese landen van levensmiddelen, bouwmaterialen, medische goederen en halffabricaten [2]. “Het is een drama”, waarschuwt haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit [3].
Een cent per container zou alles oplossen
FNV eist 7% loonsverhoging en wil dat salarissen voortaan meestijgen met inflatie [4]. “We hebben het uitgerekend. Het gaat om minder dan 1 euro per container per jaar die erbij moet”, zegt Stam [4]. Werkgevers Matrans en ILS beweren dat lonen al 25 procent zijn gestegen in vier jaar [4]. “Veel havenwerkers verdienen tussen de 5.000 en 6.000 euro per maand voor een 32-uurs werkweek”, stellen de bedrijven [4]. Ze noemen de staking “onterecht en zeer schadelijk” [4]. Ondertussen maken activisten van Geef Tegengas het nog erger door terminals te blokkeren [6][7].
Vandaag valt het doek
De rechtbank in Rotterdam beslist vanmiddag of de staking moet stoppen [1][2]. De eisers vrezen “grote maatschappelijke problemen in verband met de levering aan winkels en de zorg” als dit langer duurt [2]. Containers stapelen zich op, schepen liggen vast en congestie dreigt [3]. Voor gewone mensen betekent dit: mogelijk lege schappen in supermarkten en vertragingen bij ziekenhuizen die medicijnen nodig hebben [2]. De partijen roepen ondertussen op om “weer met elkaar om de tafel te gaan” [2]. Een oplossing van minder dan een euro per container lijkt ineens veel geld waard.
Bronnen
- nos.nl
- www.dehavenloods.nl
- www.bnr.nl
- www.rijnmond.nl
- www.deltalinqs.nl
- www.nt.nl
- www.schuttevaer.nl