ABN AMRO klanten zitten vast door storing op vrijdagochtend 31 oktober

ABN AMRO klanten zitten vast door storing op vrijdagochtend 31 oktober

2025-10-31 economie

Amsterdam, vrijdag, 31 oktober 2025.
Duizenden ABN AMRO klanten konden vrijdagochtend hun geld niet bereiken door een grote storing die rond middernacht begon. Internetbankieren en de mobiele app werkten niet, waardoor betalingen vastliepen. Extra pijnlijk timing: het is einde van de maand, wanneer veel mensen salaris ontvangen en rekeningen betalen.

Storing treft zowel app als website

De problemen begonnen rond middernacht en troffen zowel de mobiele app als de internetbankieromgeving van ABN AMRO [1][2]. Klanten zagen foutmeldingen verschijnen waardoor ze hun saldo niet konden controleren en geen overboekingen konden doen [2][7]. De storing was extra vervelend omdat vrijdag 31 oktober het einde van de maand is - het moment waarop veel mensen hun salaris ontvangen en rekeningen betalen [3]. Betalingen konden niet worden uitgevoerd, automatische incasso’s liepen vast en overboekingen naar spaar- of gezamenlijke rekeningen bleven hangen [3]. Voor bedrijven betekende dit dat ze geen betalingsbatches konden uploaden en daardoor hun klanten niet konden betalen [3].

Bank erkent problemen, oorzaak onduidelijk

ABN AMRO heeft de storing inmiddels erkend, maar de exacte oorzaak en verwachte duur blijven onduidelijk [2]. Op sociale media speculeerden klanten over een mogelijke DDoS-aanval, waarbij één klant klaagde: ‘Als jullie een DDoS aanval hebben moeten jullie dat eigenlijk wel vermelden of in ieder geval iets doorgeven aan de klanten’ [3]. Dit is niet de eerste keer dat ABN AMRO kampt met technische problemen - recent was er al een storing waarbij klanten twee dagen lang geen toegang hadden tot hun rekeningoverzichten [3]. De timing maakt de storing extra pijnlijk: mensen verwachten van een grote bank als ABN AMRO continuïteit en betrouwbaarheid, vooral als het gaat om vaste lasten zoals huur, hypotheek of energierekeningen [3].

Storing opgelost, excuses van de bank

Later op vrijdag meldde ABN AMRO dat de storing was opgelost [3]. De bank bood excuses aan en verklaarde: ‘De storing is verholpen. Nogmaals onze excuses. Gelukkig was de impact minimaal en liep alles verder gewoon door. Dat neemt niet weg dat het buitengewoon vervelend was’ [3]. Voor klanten die afhankelijk zijn van digitaal bankieren - en dat zijn er steeds meer nu contant geld minder wordt gebruikt - voelde de storing als machteloosheid [GPT]. Ze konden simpelweg niet bij hun eigen geld. Klanten met dringende vragen werden geadviseerd contact op te nemen via de gebruikelijke klantenservicekanalen [7].

Bronnen


ABN AMRO bankstoring