Elektrisch rijden wordt nu duurder dan benzine door wegvallende overheidssteun

Elektrisch rijden wordt nu duurder dan benzine door wegvallende overheidssteun

2025-12-03 economie

Den Haag, woensdag, 3 december 2025.
Voor het eerst in jaren daalt de interesse voor elektrische auto’s in Nederland. Elektrisch rijden kost nu 75,6 cent per kilometer, terwijl benzine slechts 66,8 cent kost. De overheid schrapte de aankoopsubsidie en invoerde motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen. Vier op de zes Nederlanders vinden elektrische auto’s te duur. De ANWB waarschuwt dat het te snelle afbouwen van steun consumenten afschrikt.

ANWB onderzoek toont dramatische daling interesse elektrisch rijden

De cijfers liegen er niet om: slechts 23 procent van de Nederlanders wil binnen vijf jaar een elektrische auto kopen [1][2]. Vorig jaar was dat nog 28 procent [1][2]. De daling van -17.857 procent markeert een keerpunt. Voor het eerst in lange tijd is de groep zonder aankoopintentie groter dan de groep die wel wil overstappen [1][2]. Het ANWB-onderzoek onder bijna 2.360 mensen toont aan dat bijna vier op de zes ondervraagden elektrische auto’s te duur vinden [1][2]. Ook maken ze zich zorgen over de actieradius en de levensduur van de accu [1][2]. Daarnaast kunnen veel mensen de auto thuis niet laden [1][2].

Overheidsbeleid zorgt voor verwarring en hogere kosten

“Wat je met name ziet is dat consumenten enorm in verwarring zijn. Dit zorgt ervoor dat mensen op hun handen blijven zitten,” zegt ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager [3]. De oorzaak? De overheid schafte de aankoopsubsidie voor elektrische auto’s af en voerde sinds dit jaar motorrijtuigenbelasting in voor deze voertuigen [1][2]. Vanaf 2026 wordt het nog duurder: eigenaren van elektrische auto’s moeten honderden euro’s per jaar extra wegenbelasting betalen door het sneller afbouwen van de ‘gewichtscorrectie’ [3]. Een Volkswagen Golf op benzine wordt dan bijna 500 euro goedkoper in wegenbelasting dan een Volkswagen ID3 in Utrecht [5]. Voor een Volvo EX90 elektrische SUV betekent dit bijna 200 euro per maand extra kosten [5].

ANWB roept op tot betrouwbaar meerjarenbeleid

De belangenorganisatie noemt het huidige beleid “contra-productief” en roept op tot betrouwbaar meerjarenbeleid [3]. Ondanks verbeteringen zoals een toegenomen aanbod betaalbare tweedehands elektrische auto’s en een gemiddelde actieradius van 463 kilometer [5], blijft de consument terughoudend. Het aantal elektrische auto’s tussen de 25.000 en 35.000 euro is dit jaar verdrievoudigd en zeven modellen kosten nu minder dan 25.000 euro [5]. Toch helpen deze ontwikkelingen niet tegen de fundamentele onzekerheid over toekomstige kosten. “Er is betrouwbaar beleid nodig. Dat is noodzakelijk om mensen te helpen met deze transitie,” aldus De Jager [5]. Het ministerie erkent dat de verhoging van de wegenbelasting “niet bijdraagt aan voorspelbaar beleid” en zal de maatregelen binnenkort evalueren [3].

Bronnen


elektrisch rijden ANWB onderzoek