Drie bruggen over Julianakanaal krijgen vanaf vandaag gewichtsbeperking vanwege staalvermoeiing
Echt, woensdag, 24 december 2025.
Rijkswaterstaat legt vanaf woensdag 24 december gewichtsbeperkingen op voor drie bruggen over het Julianakanaal. Onderzoek toont staalvermoeiing aan bij de bruggen uit 1963-1965. Zwaar transport boven 50 ton mag niet meer over de brug bij Echt. Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton zijn verboden op de brug bij Roosteren. Bij Illikhoven regelen verkeerslichten dat verkeer tot 50 ton via het midden rijdt.
Hulpdiensten krijgen vrije doorgang, gewone auto’s geen probleem
Gewone automobilisten hoeven zich geen zorgen te maken [1][2]. Fietsers en voetgangers kunnen de bruggen gewoon blijven gebruiken [2]. Hulpdiensten en Arriva-bussen krijgen een uitzondering en mogen over alle drie de bruggen rijden [1][2]. Deze uitzondering brengt volgens Rijkswaterstaat geen veiligheidsrisico’s met zich mee [2]. Voor vrachtwagenchauffeurs worden omleidingsroutes aangegeven met verkeersborden [2]. De gemeente Sittard-Geleen, gemeente Echt-Susteren en provincie Limburg werken samen met Rijkswaterstaat aan de uitvoering [2].
Bruggen uit jaren zestig krijgen klappen van zwaarder verkeer
De drie bruggen stammen uit 1963 en 1965 en waren ontworpen voor een levensduur van 100 jaar [1][2]. Het probleem: het verkeer is veel intensiever en zwaarder geworden dan de ingenieurs destijds voorzagen [2]. Rijkswaterstaat inspecteert alle bruggen jaarlijks visueel en voert elke zes jaar uitgebreider onderzoek uit [1]. Het recente onderzoek liet zien dat de conditie van de drie bruggen slechter is dan verwacht [1][2]. Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel alle stalen bruggen vanwege het intensievere gebruik [2]. Medio 2026 verwacht Rijkswaterstaat de resultaten van vervolgonderzoek naar de exacte conditie [1][2]. Ook wordt bekeken of tijdelijke versterkingsmaatregelen mogelijk zijn [2].
Deel van grote vernieuwingsopgave Nederlandse infrastructuur
De gewichtsbeperkingen passen in een groter plaatje [1]. Een groot deel van de Nederlandse infrastructuur werd aangelegd in de jaren vijftig en zestig [2]. Nu staat een omvangrijke vernieuwingsopgave voor de deur [1]. Sommige bruggen, tunnels, sluizen of viaducten moeten langer wachten op een opknapbeurt [1]. Tijdelijke maatregelen zoals snelheidsverlagingen of gewichtsbeperkingen worden soms noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen [1][2]. De kans op storingen in ICT-systemen neemt ook toe [1]. Voor weggebruikers betekent dit dat ze vaker rekening moeten houden met beperkingen en omleidingen.