Crisp draait eindelijk zwarte cijfers na jaren van verliezen

Crisp draait eindelijk zwarte cijfers na jaren van verliezen

2025-12-23 economie

Nederland, dinsdag, 23 december 2025.
Online supermarkt Crisp boekt in december 2025 voor het eerst operationele winst. Na jaren van financiële problemen en een gehalveerd nettoverlies in 2024 ziet het bedrijf herstel. CEO Tom Peeters waarschuwt wel dat één maand nog geen structureel herstel betekent. Crisp opent tegelijk een hypermodern distributiecentrum in Amsterdam West en investeert in AI en zelfbereide maaltijden. De omzet van vaste klanten groeide in 2025 met dubbele cijfers. Het bedrijf streeft naar structureel positieve resultaten in 2026.

Eerste winstgevende maand na moeilijke jaren

Online supermarkt Crisp draait in december 2025 voor het eerst EBITDA-positief [1]. Na een turbulent 2024 met een gehalveerd nettoverlies en druk door energiekosten en looninflatie, brengt deze mijlpaal hoop [1]. CEO Tom Peeters blijft voorzichtig: “Eén zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer, maar deze maand laat zien dat het kan” [1]. Het bedrijf zag zijn omzet van vaste klanten in 2025 wel groeien met dubbele cijfers [1]. Voor Nederlandse consumenten betekent dit dat een van de bekendere biologische online supermarkten mogelijk stabiliteit heeft gevonden na jaren van onzekerheid over de toekomst.

Hypermodern distributiecentrum opent deuren

Op 23 december 2025 kondigt Crisp de opening aan van een hypermodern distributiecentrum in Amsterdam West [1]. Het centrum heeft BREEAM Excellent-status en is energiezelfvoorzienend door eigen opwek en batterijopslag [1]. Deze investering moet de groei van ‘Vers Bereid door Crisp’ faciliteren - de kant-en-klaarmaaltijden waar het bedrijf steeds meer op inzet [1]. Voor klanten betekent dit waarschijnlijk snellere leveringen en meer verse producten. Het centrum ligt strategisch voor emissievrije distributie via water en weg [1].

Structureel herstel als doel voor 2026

Crisp streeft naar structureel positieve EBITDA-resultaten in 2026 [1]. Het bedrijf levert aan ongeveer 900 kleine boeren, makers en kwekers door heel Nederland en Vlaanderen [1]. In 2025 kreeg Crisp een langetermijnsamenwerkingsovereenkomst met ABN AMRO voor financiering [1]. Het bedrijf werd ook uitgeroepen tot Beste Online Supermarkt door GfK in 2025 [1]. Voor consumenten die biologisch en lokaal willen winkelen online, biedt dit perspectief op continuïteit van een service die anders verdwijnt in de concurrentiestrijd met grote spelers.

Bronnen


online supermarkt winstgevendheid