Tien kinderen verloren al een lichaamsdeel door illegaal vuurwerk dit jaar
Nederland, maandag, 22 december 2025.
Het aantal amputaties door vuurwerk onder jongeren is verdubbeld. Halverwege december 2025 raakten al tien kinderen een arm, hand of vingers kwijt - tweemaal zoveel als vorig jaar. De slachtoffers worden ook dramatisch jonger: de gemiddelde leeftijd daalde in vijf jaar van 22 naar 13 jaar. Chirurgen slaan alarm over deze schrijnende ontwikkeling. Een nieuwe campagne met kledingmerk FOUR toont een eenarmige hoodie die symboliseert wat jongeren in één seconde kunnen verliezen door illegaal cobra-vuurwerk. De campagne gebruikt bekende influencers om tieners te bereiken via sociale media, omdat traditionele waarschuwingen falen.
Cobra-vuurwerk maakt steeds meer jonge slachtoffers
De cijfers zijn schrijnend. Tien jongeren verloren al een arm, hand of vingers door vuurwerk in december 2025, vergeleken met vier slachtoffers in dezelfde periode vorig jaar [1][2]. Het gaat vaak om illegale cobra’s die ontploffen in kinderhanden [1]. Ernst Smits van de Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie ziet de ontwikkeling met lede ogen aan: “Het wordt steeds jonger en steeds heftiger” [2]. De gemiddelde leeftijd van vuurwerkslachtoffers daalde dramatisch van 22 naar 13 jaar in slechts vijf jaar tijd [2]. Vorig jaar behandelden plastisch chirurgen zeventig vuurwerkslachtoffers, waarvan de helft 18 jaar of jonger was [2]. Het probleem wordt erger ondanks alle waarschuwingen.
Kledingmerk lanceert schokzaam bewustwordingsinitiatief
De Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie zoekt dit jaar de samenwerking met populair kledingmerk FOUR voor een nieuwe aanpak [1]. Samen lanceren ze de ‘Cobra One-Sleeve’, een eenarmige hoodie die toont wat er in één seconde kan gebeuren [1]. De hoodie is niet te koop - één exemplaar krijgt een plek tussen de reguliere collectie in de winkel [1]. “Het is hartverscheurend om te zien hoe jongeren levensveranderende verwondingen oplopen door vuurwerk”, zegt handchirurg Ernst Smits [1]. De campagne werkt samen met bekende influencers zoals Soundos, Defano Holwijn en Montell om tieners via sociale media te bereiken [1][2]. “Jongeren kijken minder tv dan wij vroeger deden, ze krijgen hun informatie via sociale media”, legt Smits uit [2].
Ziekenhuizen bereiden zich voor op ergste
Het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis richt een speciale poli in voor jonge vuurwerkslachtoffers, compleet met maatschappelijk werker, psycholoog en revalidatiearts [2]. Dit laat zien hoe ernstig de situatie is geworden. De timing van de nieuwe campagne is cruciaal - 2025 is het laatste jaar waarin legaal vuurwerk verkocht en afgestoken mag worden op veel plaatsen [2]. “Al kunnen we er één slachtoffer mee voorkomen, dan is het wat mij betreft al geslaagd”, zegt Smits hoopvol over de samenwerking met FOUR [2]. De realiteit blijft echter hard: kinderen hebben vaak geen idee hoe zwaar het vuurwerk is dat ze hanteren [2].