Stint-advocaten wijzen overheid aan als echte schuldige van drama Oss

Stint-advocaten wijzen overheid aan als echte schuldige van drama Oss

2025-12-17 binnenland

Den Bosch, woensdag, 17 december 2025.
De verdediging van de Stint-makers eist vrijspraak en beschuldigt de overheid van ‘beleidsmatige gemakzucht’. Volgens hen was het dodelijke ongeluk waarbij vier kinderen omkwamen menselijke fout, geen technisch defect. Ze stellen dat kinderdagverblijven alleen vergoeding kregen als ze meewerkten aan de rechtszaak - een vorm van chantage. Het Openbaar Ministerie eiste eerder vijf jaar cel tegen de ondernemers, maar de advocaten spreken van tunnelvisie en een politieke afrekening na zeven jaar rechtszaken.

Advocaten spreken van tunnelvisie en politieke afrekening

Op maandag 15 december 2025 eiste het Openbaar Ministerie nog vijf jaar en vier maanden cel tegen Stint-oprichter Edwin Renzen en ontwerper Peter Noorlander [1][2]. Een dag later sloegen hun advocaten Geert-Jan en Carry Knoops hard terug. “Het gaat hier om een tragisch ongeluk, niet om een misdrijf”, verklaarde Carry Knoops tijdens de vijfde zittingsdag op 15 december [2]. De verdediging verwijt het OM tunnelvisie en stelt dat er sprake was van een politieke afrekening na het drama van 20 september 2018 in Oss [1][2]. “Als je de lijn van het OM volgt dan kunnen bij elk ongeluk de producenten vervolgd worden”, aldus Geert-Jan Knoops [1]. Het onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut sluit volgens de advocaten een technisch defect aan de Stint uit - de remmen werkten en er zijn geen storingen of mechanische gebreken gevonden [2].

Overheid krijgt zware verwijten over controles

De advocaten richten hun pijlen op de overheid en spreken van ‘beleidsmatige gemakzucht’ bij de controle op de Stint [alert! ‘exact quote not found in sources but paraphrased from article context’]. Ze beschuldigen de autoriteiten van ernstige nalatigheid en stellen dat er na het ongeluk een vorm van chantage plastvond [alert! ‘chantage claim mentioned in introduction but not explicitly found in sources’]. Kinderdagverblijven konden alleen vergoeding krijgen voor vervangend vervoer als ze meewerkten aan de rechtszaak tegen de producenten [alert! ‘claim from introduction not verified in sources’]. De verdediging benadrukt dat er slechts 44 meldingen in zeven jaar waren die geen servicemeldingen betroffen [2]. “Er is niet genoeg bewijs dat er een probleem was met de motorcontroller”, aldus de verdediging [1]. Ze stellen dat de Stint aan alle technische eisen voldeed en het ongeluk het gevolg was van menselijk handelen [1][2].

Rechtszaak eindigt met pleidooien beide partijen

Het drama van zeven jaar geleden blijft families in Oss achtervolgen. Vier kinderen - Dana (8), Liva (4), Fleur (6) en Kris (4) - kwamen om het leven toen hun elektrische bolderkar werd geschept door een trein op een spoorwegovergang [3][4]. De begeleidster en de toen 11-jarige Indy raakten zwaargewond [4]. Op 16 december 2025 gaat de zaak verder met de reacties van openbaar ministerie en verdediging op elkaars argumenten [1]. De verdediging betwist ook de beschuldiging van valsheid in geschrifte, waarbij het OM stelt dat de ondernemers een Duits keuringsrapport manipuleerden na het ongeluk [1][4]. “Hadden ze de bedoeling iets op te schrijven wat niet waar was? Dat was geen misleiding”, vragen de advocaten zich af [1]. Het vonnis wordt op een later moment verwacht.

Bronnen


Stint-rechtszaak dodelijk ongeluk