Rechter biedt excuses aan na verhitte discussie over noodstopknop in Stint-drama
Den Bosch, woensdag, 10 december 2025.
De rechtbank in Den Bosch moest woensdag excuses aanbieden aan advocaten in de Stint-strafzaak. De rechter presenteerde een scenario over een noodstopknop als feit, terwijl uit onderzoeken niet bleek dat de Stint mankementen had. Dit leidde tot beschuldigingen van vooringenomenheid en bijna tot wraking van de rechter door topadvocaten Geert-Jan en Carry Knoops.
Rechter in de fout met noodstopknop-vraag
De rechtbankvoorzitter citeerde woensdag de bestuurster van de elektrische bolderkar, die verklaarde dat de Stint kort voor het dodelijke ongeluk op 20 september 2018 totaal niet meer reageerde op haar rempogingen en de spoorwegovergang oprolde [1][2]. De rechtbank wilde vervolgens van de Stint-ondernemers weten of een noodknop in haar situatie soelaas had kunnen bieden [1][2]. Advocaat Geert-Jan Knoops viel de rechter aan: die presenteerde het scenario als een feit, terwijl uit onderzoeken niet is gebleken dat de betrokken Stint mankementen had [1][2]. Knoops noemde dat mogelijke vooringenomenheid van de rechter [1][2]. Dit leidde tot emoties onder nabestaanden in de rechtszaal [1]. De rechtbankvoorzitter bevestigde dat onderzoekers geen defect aan de aangereden Stint hebben vastgesteld en bood daarop excuses aan: ‘Ik noemde het alleen een feit dat de bestuurster heeft verklaard dat niets werkte. Als u het anders hebt ervaren, dan is dat niet mijn bedoeling geweest’ [1].
Wraking afgewend, zaak gaat door
De excuses waren hard nodig. Advocaten Geert-Jan en Carry Knoops dreigden de rechter te wraken vanwege vooringenomenheid [1][2]. Dat zou de zaak maanden kunnen vertragen. Na de verontschuldiging sprak Knoops zijn vertrouwen in de rechtbank uit, zodat de zaak verder kan gaan [1][2]. Een goed moment voor de nabestaanden: zij krijgen donderdag eindelijk de kans om hun verhaal te vertellen aan de rechter [1]. De strafzaak duurt in totaal zes dagen [1]. Deze zaak bouwt voort op onze eerdere berichtgeving waarin we schreven dat de rechtszaak zeven jaar na het drama eindelijk begon. Het Openbaar Ministerie vervolgt Stint-bedenker Edwin Renzen en industrieel ontwerper Peter Noorlander en hun bedrijven voor het op de markt brengen van een schadelijk voertuig [1].
Focus op beveiliging en accu’s
Woensdag zoomde de rechtbank in op verschillende vormen van beveiliging van de Stint [1]. Naast de noodknop ging het over het ontbreken van een opstartbeveiliging en het plateau waar de bestuurder op staat [1]. In de middag richtte de aandacht zich op de accu’s, die volgens het OM ondeugdelijk waren [1]. Het OM stelt dat het ontwerp van de Stint leidde tot vermindering van de kwaliteit van de accu’s, waardoor het voertuig kon vertragen of stilvallen [1]. Bij de aanrijding door een trein op 20 september 2018 kwamen vier kinderen om het leven en raakte een vijfde kind ernstig gewond, net als de bestuurster [1][2]. De bestuurster wordt niet vervolgd - volgens het OM deed zij alles om de elektrische bolderkar te stoppen [3].