Hoekstra trapt op de rem en wil verbrandingsmotor redden van EU-verbod in 2035

Hoekstra trapt op de rem en wil verbrandingsmotor redden van EU-verbod in 2035

2025-12-16 politiek

Brussel, dinsdag, 16 december 2025.
Eurocommissaris Wopke Hoekstra maakt vandaag een drastische koerswijziging bekend. Hij wil het geplande verbod op benzineauto’s vanaf 2035 schrappen. In plaats van 100 procent uitstootreductie accepteert hij 90 procent. Plug-inhybrides met benzinemotor mogen zo beperkt blijven bestaan. Duitsland en Italië juichen, maar Frankrijk en Spanje zijn woedend. Deze beslissing komt er na jaren van druk van de kwakkelende Europese auto-industrie die niet kan concurreren met Chinese elektrische auto’s. De groene ambities blijven volgens Hoekstra overeind, maar krijgen meer flexibiliteit.

Politieke aardverschuiving in Brussel

Hoekstra presenteert vandaag, dinsdag 16 december 2025, zijn ambitieuze pakket om de kwakkelende Europese auto-industrie te redden [1][2]. De huidige wet van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans dicteert een volledig verbod vanaf 2035 op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor [1]. Maar Duitsland en Italië smeken al jaren om aanpassing van deze rigide regeling [1]. Deze landen krijgen nu hun zin. Voor jou als autorijder betekent dit dat je na 2035 nog steeds een plug-inhybride kunt kopen die deels op benzine rijdt [2]. De resterende 10 procent CO2-uitstoot kan gecompenseerd worden door groene staal en biofuels [2].

Verdeeld Europa en Chinese druk

Niet alle EU-landen juichen. Frankrijk en Spanje houden vast aan het oorspronkelijke plan om vanaf 2035 alleen nog schone auto’s toe te staan [2]. Parijs en Madrid beschouwen het uitstel als een ‘achterhoedegevecht’ [2]. De druk komt vooral van Europese autofabrikanten die worstelen tegen Chinese en Amerikaanse rivalen [3]. Manfred Weber, leider van de Europese christendemocraten, claimde al op 8 december de overwinning bij het versoepelen van de verbrandingsmotorregels [2]. Ford-CEO Jim Farley zegt bot: ‘Het is vandaag geen haalbare realiteit in Europa’ [3]. De EV-sector waarschuwt dat Europa hiermee nog meer terrein verliest aan China in de elektrificatie [3].

Miljardenpakket voor innovatie

Hoekstra gooit er een investeringspakket van 1,8 miljard euro tegenaan voor de ontwikkeling van betere accu’s [2]. Dit moet de Europese auto-industrie helpen innoveren en concurreren. Voor consumenten die nu twijfelen over een elektrische auto betekent dit wellicht betere en goedkopere batterijen in de toekomst. Auto’s met verbrandingsmotoren die vóór 2035 worden gekocht, mogen gewoon blijven rijden [2]. De gemiddelde levensduur van deze auto’s is vijftien jaar, wat betekent dat de meeste in 2050 gerecycled zouden zijn [2]. De voorstellen moeten nog door EU-landen en het parlement worden besproken [2]. De EU streeft er nog steeds naar om in 2050 klimaatneutraal te zijn [2].

Bronnen


verbrandingsmotor EU-beleid