Goedkoper OV voor Minima: Nieuwe OV-pas in de Maak

Goedkoper OV voor Minima: Nieuwe OV-pas in de Maak

2025-04-28 binnenland

Nederland, maandag, 28 april 2025.
Het kabinet werkt samen met provincies en vervoerders aan een OV-pas waarmee honderdduizenden gezinnen met een laag inkomen goedkoper of gratis kunnen reizen. Dit initiatief wil mobiliteit vergroten.

Nieuwe Kansen voor Lage Inkomens

In samenwerking met provincies en vervoerders ontwikkelt het Nederlandse kabinet een speciale reispas waarmee gezinnen met een laag inkomen gratis of tegen een gunstige prijs kunnen reizen met het openbaar vervoer. Deze maatregel is bedoeld om vooral diegenen toe te laten hun mobiliteit te verbeteren, waardoor toegang tot werk, onderwijs en sociale banen gemakkelijker wordt [1][2][3]. Het is de bedoeling dat deze speciale OV-pas de drempel voor het gebruik van openbaar vervoer aanzienlijk verlaagt, zodat minima meer maatschappelijk actief kunnen zijn. Een soortgelijke pas, de ‘Onderwegpas’, wordt overwogen voor daluren, waarbij exacte details nog moeten volgen [6].

Economische Achtergrond

De invoering van de OV-pas komt in een periode waarin de overheidsuitgaven kritisch onder de loep worden genomen. Er worden namelijk bezuinigingen voorgesteld, zoals 110 miljoen euro in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam. Deze financiële druk kan de betaalbaarheid van OV in gevaar brengen, wat de noodzaak voor gerichte steun aan lage inkomens des te groter maakt [4]. De financiering van de nieuwe reispas is mede afhankelijk van budgetten uit het Europese Sociaal Klimaatfonds (SCF) en het Nederlandse Klimaatfonds, met een totale investering van 310 miljoen euro gepland over zeven jaar [6].

Geografische Focus

Hoewel de plannen voor de OV-pas nationaal zijn, is er specifieke aandacht voor regio’s zoals Goeree-Overflakkee, waar mobiliteitsbeperkingen significant kunnen zijn zonder passend openbaar vervoer [1][2]. Dit initiatief moet ervoor zorgen dat bewoners van afgelegen en landelijke gebieden gelijkwaardig toegang hebben tot openbaar vervoer als stedelijke bewoners. Bij succes kan de pas niet alleen als een lokaal succes worden gezien, maar als een model voor sociale inclusie in heel Nederland [5].

Bronnen


OV-pas laag inkomen