Nieuwe EU-wet bevordert samenwerking voor verkeersveiligheid

Nieuwe EU-wet bevordert samenwerking voor verkeersveiligheid

2024-12-16 politiek

Brussel, maandag, 16 december 2024.
De EU heeft een wet aangenomen om grensoverschrijdende samenwerking bij verkeersdelicten te verbeteren. Dit maakt deel uit van het streven naar ‘Vision Zero’ met bijna nul verkeersdoden tegen 2050.

Betere handhaving over grenzen heen

De nieuwe wetgeving, aangenomen door de Raad van de EU op 15 december 2024, wijzigt de richtlijn uit 2015 over grensoverschrijdende informatie-uitwisseling bij verkeersdelicten [1]. Dit betekent dat verkeersovertreders straks niet meer kunnen ontsnappen aan boetes door landsgrenzen. De wet is onderdeel van een breder ‘wegveiligheidspakket’ dat in maart 2023 werd goedgekeurd [1]. Lidstaten krijgen 30 maanden om deze regels in hun nationale wetgeving op te nemen [1].

Ambitieuze doelstellingen voor veiliger verkeer

Tussen 2021 en 2022 steeg het aantal verkeersdoden in de EU nog met 4%, al ligt dit nog steeds 9% onder het niveau van voor de pandemie [1]. Met deze nieuwe wetgeving zet de EU een belangrijke stap richting haar doel van ‘Vision Zero’: bijna geen verkeersdoden en zwaargewonden meer op EU-wegen in 2050 [1]. Voor de middellange termijn is het doel om tussen 2021 en 2030 het aantal doden en ernstige verwondingen met 50% te verminderen [1].

Praktische implementatie

De nieuwe wet wordt de komende weken officieel gepubliceerd in het EU’s Official Journal en treedt 20 dagen later in werking [1]. Deze wetgeving maakt deel uit van een breder pakket maatregelen voor verkeersveiligheid, waarbij ook nieuwe regels voor rijbewijzen en rijontzeggingen zijn opgenomen [1]. De Europese Commissie benadrukt dat deze stap essentieel is voor het bereiken van de ambitieuze verkeersveiligheidsdoelstellingen [1].

Bronnen


EU verkeersveiligheid