400.000 euro voor veiligheid: Nederland roept 'Wij eisen de nacht op'

Utrecht, maandag, 25 augustus 2025.
Na de moordaanslag op de zeventienjarige Lisa heeft Nederland massaal gereageerd met een landelijke campagne. Crowdfunding verzamelde razendsnel bijna 400.000 euro om aandacht te vragen voor vrouwenveiligheid. De boodschap ‘Wij eisen de nacht op, laat vrouwen veilig thuiskomen’ verschijnt op digitale schermen, snelwegborden en stations door heel Nederland. Initiatiefneemster Danique de Jong wil niet alleen zichtbaarheid creëren, maar ook concrete handelingsperspectieven bieden om geweld tegen vrouwen te stoppen.
Crowdfunding verzamelt snel steun voor vrouwenveiligheid
In een ongekend snelle actie heeft Nederland 400000 euro ingezameld voor de campagne ‘Wij eisen de nacht op’ na de moord op de zeventienjarige Lisa [1][2]. De crowdfundingscampagne, gestart door initiatiefneemster Danique de Jong, heeft als doel de boodschap over vrouwenveiligheid zichtbaar te maken op meer dan tachtig reclameborden langs snelwegen en op digitale schermen door heel Nederland [3]. De eerste borden zijn zondag al verschenen, onder meer op station Utrecht Centraal en langs de A2 bij Maastricht Aachen Airport [4].
Concrete doelen van de campagne
De campagne wil meer dan alleen aandacht vragen: initiatiefneemster De Jong benadrukt dat het een beweging is die handelingsperspectieven wil bieden [5]. Ze wil niet alleen zichtbaarheid creëren, maar ook concrete stappen zetten om geweld tegen vrouwen te stoppen. De Jong ziet het als een ‘mannenprobleem’ dat vraagt om actieve betrokkenheid van de hele samenleving [3]. Verschillende organisaties en media, zoals FunX, hebben al aangegeven de campagne te willen steunen [6].
Brede maatschappelijke steun
De moord op Lisa heeft geleid tot een ongekende solidariteitsbeweging. Voetbalsupporters applaudisseerden ter nagedachtenis, in Amsterdam worden gevels van clubs oranje verlicht, en de wekelijkse Mars tegen Femicide in Rotterdam trok aanzienlijk meer deelnemers [4]. Het uiteindelijke doel van de campagne gaat verder dan zichtbaarheid: De Jong wil structurele veranderingen bereiken in de manier waarop de samenleving naar vrouwenveiligheid kijkt [2].