Vrieskou zorgt voor gevaarlijke ijsplaten in Nederlandse tunnels door krimpende voegen

Vrieskou zorgt voor gevaarlijke ijsplaten in Nederlandse tunnels door krimpende voegen

2025-12-26 binnenland

Nederland, vrijdag, 26 december 2025.
De aanhoudende vrieskou laat tunnelvoegen krimpen, waardoor water naar binnen sijpelt en bevriest tot gevaarlijke ijslagen. Auto’s slepen het water tientallen meters mee voordat het vastvriest. De N31 bij Harlingen blijft vrijdag volledig dicht. Rijkswaterstaat zet de Firestorm in - een voertuig dat 70 graden hete zoutoplossing spuit om de ijsplaten direct te laten smelten.

Meerdere wegen getroffen door technisch probleem

Het probleem raakt vandaag meerdere belangrijke verkeerswegen in Nederland [1][2]. Bij Hoogeveen zorgt een terugkerend probleem met hoge drukgrondwater voor ijs op de A28 [1][2]. Verkeer vanuit Assen moet nu via de N375 omrijden - deze omleiding geldt tot maandag 08.00 uur [1]. Op de A12 bij het Gouwe-aquaduct richting Den Haag is slechts één van de vier rijstroken beschikbaar [1][2][3]. Ook de Corbulotunnel in de N434 bij Leiden kampt met hetzelfde probleem [1][2][3]. Deze weg verbindt de A44 en A4, dus dat betekent flinke omwegen voor veel forenzen.

Rijkswaterstaat zet speciale apparatuur in

Rijkswaterstaat bestrijdt de gladheid niet alleen door te strooien [1][2][3]. Ze zetten ook de Firestorm in - een voertuig dat onder hoge druk een zoutoplossing van 60 tot 70 graden spuit op de ijsplaten [1][2][3]. Die hete zoutoplossing laat het ijs direct smelten [1][2][3]. Veel effectiever dan gewoon strooien, vooral bij zulke dikke ijslagen. De ANWB meldt ondertussen dat ze het drukker hebben dan gewoonlijk op deze tweede kerstdag [3]. Vooral autopannes door kapotte accu’s - de vrieskou laat vooral oude accu’s het begeven [3].

Structureel probleem vereist voorjaarsaanpak

Het probleem is niet nieuw - bij warmte zetten de voegen uit, bij kou krimpen ze [1][2]. Dan kan het water erlangs sijpelen en bevriezen [1][2]. Bij de spoortunnel in Hoogeveen wordt de spoorbrug regelmatig onderhouden, maar het grondwaterprobleem wordt pas in het voorjaar aangepakt [1][2]. Tot die tijd blijven weggebruikers afhankelijk van omleidingen en extra voorzichtigheid. Rijkswaterstaat houdt de situatie nauwlettend in de gaten en neemt waar nodig aanvullende maatregelen [GPT].

Bronnen


gladheid tunnels