Nederlandse hogesnelheidslijn gaat 82 dagen potdicht vanwege bouwblunders uit het verleden

Nederlandse hogesnelheidslijn gaat 82 dagen potdicht vanwege bouwblunders uit het verleden

2025-12-23 binnenland

Schiphol, dinsdag, 23 december 2025.
De HSL bij Schiphol sluit in 2028 bijna drie maanden voor een renovatie van 580 miljoen euro. Viaducten gebouwd door Hollandse Meren hebben constructieve ontwerpfouten waardoor treinen nu maar 80 km/u mogen rijden in plaats van 300 km/u. International treinverkeer naar België, Frankrijk en het VK valt stil. De problemen kwamen aan het licht na scheuren bij Rijpwetering in 2022. De staat heeft het bouwbedrijf aansprakelijk gesteld.

Van 300 naar 80 kilometer per uur door bouwfouten

De problemen begonnen in 2022 toen ProRail scheuren ontdekte in de lasnaden van een viaduct bij Rijpwetering [1]. Dit was het startschot voor een nachtmerrie die nog jaren gaat duren. Het bouwbedrijf Hollandse Meren had constructieve ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten tussen Leiderdorp en Schiphol [1]. Gevolg: treinen die normaal 300 kilometer per uur rijden, moesten plots afremmen naar 120 of zelfs 80 km/u [1]. ProRail vond daarna nog eens negen andere constructies met dezelfde gebreken [1]. Voor reizigers betekent dit nu al langere reistijden. Straks wordt het nog erger.

Internationale treinen vallen maanden uit

In 2028 gaat de hogesnelheidslijn bij Schiphol maximaal 82 dagen dicht voor ‘grootschalige reconstructie’ [1][2]. Dat betekent geen Eurostar naar Londen, geen Thalys naar Parijs [2]. NS noemt het ‘gewoon enorm vervelend voor reizigers’ [1]. De totale renovatie duurt tot zeker 2031 en kost bijna een half miljard euro [1]. De overheid moet opdraaien voor de kosten van 580 miljoen euro [2], maar heeft het bouwbedrijf aansprakelijk gesteld [1]. ProRail werkt nog aan alternatieven zoals omleidingen of vervangend vervoer [2]. Concrete plannen zijn er nog niet.

Rechtszaak om schadevergoeding loopt

De staat wil het geld terug van Hollandse Meren [1]. Bij de rechter eist de overheid dat het consortium de schade herstelt én een vergoeding betaalt voor alle vertragingen en uitgevallen treinen [1]. ProRail erkent dat het ‘zeer complexe materie’ betreft [1]. De HSL blijkt een zorgenkindje dat de kwetsbaarheid van het Nederlandse spoornetwerk blootlegt [2]. Voor internationale reizigers betekent dit dat plannen voor 2028 beter op de plank kunnen blijven liggen. Of je pakt gewoon het vliegtuig.

Bronnen


hogesnelheidslijn renovatie