Nepwebshop van Politie trekt 125.000 bezoekers
Nederland, maandag, 27 januari 2025.
De nepwebshop van de Nederlandse politie, pakjedealsnu.nl, trok maar liefst 125.000 bezoekers. Dit is vier keer meer dan verwacht, bedoeld om bewustzijn over online fraude te vergroten.
Onverwacht groot succes
De politie is blij verrast met het bereik van hun bewustwordingscampagne. ‘We mikten op zo’n 30.000 bezoekers. Dit heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen,’ vertelt Gijs van der Linden, teamleider van Het Landelijke Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) [1][3]. De campagne, die liep van 22 tot 25 januari 2025 [3], komt op een cruciaal moment: in 2024 waren er maar liefst 45.000 aangiftes van internetoplichting, waarvan meer dan 20.000 specifiek over webwinkelfraude [1][3].
Slimme waarschuwingsstrategie
De website pakjedealsnu.nl ziet eruit als een gewone webshop met aantrekkelijke aanbiedingen [1]. Pas wanneer bezoekers producten in hun winkelmandje plaatsen, verschijnt er een waarschuwing over de gevaren van online oplichting [5]. Zo’n 7.000 mensen bekeken de bijbehorende waarschuwingsvideo met een politieagent [1]. De nepwebshop, ontwikkeld in samenwerking met Capgemini [1], blijft beschikbaar voor educatieve doeleinden.
Groeiend probleem
De campagne onderstreept de ernst van online fraude. ‘Ongeveer de helft van alle aangiftes rond internetoplichting gaan over webwinkelfraude,’ benadrukt Van der Linden [1]. Uit de bezoekersstatistieken blijkt dat vooral 55-plussers kwetsbaar zijn voor deze vorm van oplichting [3]. De politie adviseert consumenten om altijd bedrijfsgegevens zoals KvK-nummers en onafhankelijke beoordelingen te controleren voordat ze online aankopen doen [1].