Nederland grijpt in bij Chinese chipmaker, auto-industrie dreigt stil te vallen

Nederland grijpt in bij Chinese chipmaker, auto-industrie dreigt stil te vallen

2025-10-27 economie

Nederland, maandag, 27 oktober 2025.
De Nederlandse overheid nam controle over chipfabrikant Nexperia en ontsloeg de Chinese CEO, waarna China direct terugslaat met een exportverbod. Autofabrikanten zoals Volkswagen en Bosch waarschuwen nu voor productiestops binnen enkele weken. De Chinese moeder Wingtech vreest dat het bedrijf zwaar financieel geraakt wordt als de controle niet voor eind 2025 wordt teruggewonnen. Deze escalatie bedreigt de Europese auto-toeleveringsketen, omdat Nexperia cruciaal is voor chips in vrijwel alle auto’s.

Chinese CEO ontslagen, fabriek in Dongguan draait terug

Op 30 september 2025 greep de Nederlandse regering in bij Nexperia door de Wet beschikbaarheid goederen in te zetten [4]. Minister Vincent Karremans ontsloeg Chinese CEO Zhang Xuezheng wegens ‘bestuurlijke tekortkomingen’ [5][7]. Het ging niet om kleine managementfouten. Zhang had waferorders ter waarde van 200 miljoen euro geplaatst bij zijn eigen chipbedrijf WSS, terwijl Nexperia slechts 80 miljoen euro nodig had [5]. De overtollige wafers zouden mogelijk in de prullenbak eindigen. Bovendien gebruikte hij Nexperia’s geld om zijn eigen bedrijven te steunen [5]. China sloeg direct terug op 4 oktober 2025 met een exportverbod voor Nexperia’s fabriek in Dongguan [1][3][7]. Die fabriek produceert meer dan 100 miljard chips per jaar [7]. Werknemers vertelden aan de South China Morning Post dat een derde van de machines al een week stilstond door gebrek aan wafers uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk [1]. De machines draaiden normaal zelfs tijdens feestdagen door [1].

Volkswagen stopt Golf-productie, Bosch dreigt met verlof

De gevolgen raken direct je portemonnee. Volkswagen bereidt zich voor om de productie van de Golf en Tiguan stop te zetten [3][5]. Volgende week worden al arbeidsuren ingekort [5]. Bosch waarschuwt dat de productie onder druk staat en overweegt personeel met verlof te sturen [4][6]. Het Duitse Salzgitter-werk met 1.400 werknemers kan stilliggen [4]. BMW en Mercedes-Benz voelen ook de impact [4]. De Europese autobouwersvereniging ACEA waarschuwt voor productiestops binnen enkele weken [3][7]. De Amerikaanse MEMA stelt dat autofabrieken in de VS twee tot vier weken verwijderd zijn van aanzienlijke productieproblemen [6]. Een handvol van deze chips kan letterlijk een hele assemblagefabriek stilleggen [6]. Nexperia levert namelijk cruciale chips zoals MOSFETs en diodes die in vrijwel elke auto zitten [5]. De auto-industrie is goed voor 60 procent van Nexperia’s omzet [5].

Wingtech vreest financiële klap, deadline eind 2025

Chinese moeder Wingtech waarschuwde op 24 oktober 2025 in zijn kwartaalrapport voor zware financiële gevolgen [2][3]. Als de controle over Nexperia niet voor eind 2025 wordt hersteld, kan het bedrijf tijdelijke druk op omzet, winst en kasstroom verwachten [2][3][6]. Dit ondanks een winstsprong van 280 procent in het derde kwartaal [2]. Nexperia’s Chinese tak verklaarde zich onafhankelijk en negeert orders uit Nederland [1][2]. Betalingen moeten nu in Chinese yuan [2]. Zo’n 70 tot 80 procent van Nexperia’s chips wordt in China geassembleerd [5]. De Nederlandse regering vreest dat Wingtech de productie naar China verplaatst, waardoor Europa een van zijn grootste chipmakers verliest [7]. Wingtech bouwde al een nieuwe fabriek in China die Nexperia’s Europese productie kan overnemen [7]. Premier Dick Schoof besprak de situatie tijdens de EU-top in Brussel om een diplomatieke oplossing te vinden [4].

Bronnen


handelsspanning semiconductoren