Tolwegen in Nederland: Minister Madlener opent deur voor investeerders

Tolwegen in Nederland: Minister Madlener opent deur voor investeerders

2024-09-27 politiek

Den Haag, vrijdag, 27 september 2024.
Minister Barry Madlener sluit tolheffing op Nederlandse wegen niet uit. Hij ziet kansen voor private investeerders om snelwegen aan te leggen of te onderhouden. Automobilisten krijgen de keuze: betalen voor een snelle rit of gratis in de file staan. Concrete plannen zijn er nog niet.

investeerders en tolheffing

Minister Barry Madlener van Infrastructuur heeft op BNR Nieuwsradio aangegeven dat tolheffing een mogelijke oplossing kan zijn om private investeerders aan te trekken voor de aanleg en het onderhoud van snelwegen. Hij benadrukt dat er op dit moment geen concrete plannen zijn, maar ziet in tolheffing een kans om investeringsmogelijkheden te creëren wanneer overheidsfinanciering tekortschiet[1].

alternatief voor rekeningrijden

Madlener beschrijft tolheffing als een alternatief voor het eerder voorgestelde rekeningrijden, dat volgens hem in de praktijk niet uitvoerbaar is. Hij voegt daaraan toe dat tolwegen automobilisten een keuze bieden: betalen om sneller door te rijden of gratis in de file staan. Dit model zou aantrekkelijk kunnen zijn voor pensioenfondsen en andere investeerders die geïnteresseerd zijn in infrastructuurprojecten[2].

huidige situatie en uitdagingen

Hoewel Nederland momenteel geen tolwegen heeft, zijn er al enkele tunnels waar tol wordt geheven, zoals de Blankenburgtunnel die op 7 december werd geopend. Madlener geeft aan dat de huidige begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die tussen de 12 en 13 miljard euro ligt, mogelijk niet voldoende is voor alle geplande projecten. Daarnaast noemt hij het tekort aan personeel en de stikstofproblematiek als extra uitdagingen voor de infrastructuurontwikkeling[3].

Bronnen


www.bnr.nl www.taxlive.nl tolheffing infrastructuur auto.headliner.nl