Kapotte roltrappen maken reizen in Amsterdam lastig
Amsterdam, maandag, 16 december 2024.
Defecte roltrappen en liften in Amsterdam maken reizen voor mensen met een beperking moeilijk. Reparaties duren gemiddeld 22 dagen, waardoor bereikbaarheid ernstig wordt beperkt.
Lange wachttijden voor reparaties
De situatie in het Amsterdamse openbaar vervoer wordt steeds nijpender. Een roltrap bij Amsterdam Centraal Station is al meer dan een jaar buiten gebruik [1]. Uit onderzoek van AT5 blijkt dat er op zeven stations in Amsterdam meerdere defecten zijn [1]. Als een roltrap of lift in een metrostation kapot gaat, duurt het gemiddeld 22 dagen voordat deze weer werkt [1]. Dit heeft grote gevolgen voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.
Oorzaken en gevolgen
ProRail en GVB wijzen personeelstekorten en materiaaltekorten aan als hoofdoorzaken van de problemen [1]. Voor reizigers met een beperking is het openbaar vervoer hierdoor op sommige plekken vrijwel onbereikbaar geworden [1]. Vooral in metrostations, waar alternatieve routes vaak ontbreken, zorgt dit voor grote problemen [1].
Mogelijke oplossingen
Er wordt gepleit voor een nieuwe aanpak waarbij leveranciers worden betaald voor prestaties in plaats van losse onderdelen, ook wel ‘performance based logistics’ (PBL) genoemd [1]. Walther Ploos van Amstel, expert op dit gebied, benadrukt dat reizigers beter verdienen [1]. ProRail geeft aan zich niet volledig in de cijfers van het AT5-onderzoek te herkennen, maar erkent wel dat er verbeteringen nodig zijn [1].