Nederlandse Hotels dagen Booking.com uit in miljoenenstrijd om prijsvrijheid

Nederlandse Hotels dagen Booking.com uit in miljoenenstrijd om prijsvrijheid

2025-08-29 economie

Amsterdam, vrijdag, 29 augustus 2025.
Bijna 1.100 Nederlandse hotels bundelen hun krachten in een Europese massaclaim tegen Booking.com. De hotels eisen compensatie omdat ze jarenlang gedwongen werden hun kamers niet goedkoper aan te bieden op hun eigen website. Met meer dan 15.000 hotels uit heel Europa vormen zij een ongekend front tegen het boekingsplatform. De rechtszaak, die waarschijnlijk in Amsterdam zal plaatsvinden, kan verstrekkende gevolgen hebben voor de verhoudingen tussen boekingsplatforms en accommodatieverstrekkers in de toeristische sector.

Hotels bundelen krachten tegen Booking.com

Bijna 1.100 Nederlandse hotels hebben zich aangesloten bij een Europese massaclaim tegen Booking.com [1]. De hotels eisen compensatie omdat zij jarenlang werden gedwongen hun kamers niet goedkoper aan te bieden op hun eigen websites. In heel Europa hebben zich inmiddels meer dan 15.000 hotels bij deze claim aangesloten [2]. De Europese brancheorganisatie Hotrec stelt dat hoteleigenaren mogelijk recht hebben op een schadevergoeding van 30 procent of meer van het gederfde inkomen [3].

Juridische strijd om prijsvrijheid

De rechtszaak is het gevolg van een uitspraak van het Europees Hof van Justitie in september vorig jaar, dat oordeelde dat Booking.com’s prijsclausules in strijd zijn met het Europese mededingingsrecht [4]. Het bedrijf eiste eerder dat hotels hun kamers niet goedkoper mochten aanbieden op hun eigen websites dan op het Booking.com-platform [5]. Booking.com heeft echter al aangegeven de claim te zullen aanvechten en stelt dat zij niet van plan zijn een schikking te treffen [6].

Mogelijke gevolgen voor de sector

De rechtszaak, die waarschijnlijk in Amsterdam zal plaatsvinden, kan verstrekkende gevolgen hebben voor de verhoudingen tussen boekingsplatforms en accommodatieverstrekkers [7]. Frans Hazen, eigenaar van Grand Hotel De Draak, noemt Booking.com ‘arrogant en regentesk’ en wijst erop dat het platform steeds meer regels is gaan opstellen die vooral hun eigen businessmodel beschermen [8]. De uitkomst van deze zaak zou de machtsverhoudingen in de toeristische sector fundamenteel kunnen veranderen.

Bronnen


boekingsplatform hotellerie