Chinese chipverbod legt vrijwel alle Europese autofabrieken lam

Chinese chipverbod legt vrijwel alle Europese autofabrieken lam

2025-10-16 economie

Berlijn, donderdag, 16 oktober 2025.
Het conflict rond Nexperia treft bijna alle Europese automakers. Vorige week kregen fabrikanten bericht dat de Nederlandse chipmaker leveringen niet meer kan garanderen na Chinese exportbeperkingen. BMW bevestigt dat delen van hun toeleveranciers al geraakt zijn. De voorraden raken binnen enkele weken op, terwijl overstappen naar nieuwe leveranciers maanden kost.

BMW houdt productie draaiende ondanks chipcrisis

BMW houdt voorlopig de fabrieken draaiend, maar dat kan snel veranderen [1]. “Delen van ons netwerk van toeleveranciers zijn geraakt”, bevestigt een BMW-woordvoerder [1][2]. Het Duitse autoconcern monitort de situatie continu en staat in nauw contact met leveranciers om bevoorradingsrisico’s vroegtijdig te herkennen [2]. Ook andere grote spelers zoals VDL en Bosch onderzoeken nu hun kwetsbaarheid [3]. Bosch erkent dat Nexperia een van hun leveranciers van elektronische componenten is en dat veranderingen in buitenlands handelsbeleid vaak gevolgen hebben voor hun globale activiteiten [3].

Europese auto-industrie staat met rug tegen de muur

De situatie is alarmerend volgens Sigrid de Vries, directeur-generaal van brancheorganisatie ACEA [4][6]. “We bevinden ons opeens in een alarmerende situatie. We hebben snelle en pragmatische oplossingen nodig van alle betrokken landen”, zegt De Vries [4]. Het probleem raakt vrijwel alle Europese autofabrikanten omdat Nexperia chips maakt voor electronic control units - de elektronische sturingssystemen die veel processen in auto’s aansturen [4]. De huidige voorraden aan Nexperia-chips zijn volgens ACEA over enkele weken uitgeput [4]. Overstappen naar andere leveranciers kost enkele maanden, terwijl de auto-industrie wel steeds meer bij verschillende bedrijven koopt [4].

Nederlandse regering zet Chinese eigenaar buitenspel

De crisis ontstond omdat de Nederlandse regering Nexperia onder curatele plaatste uit angst dat Chinese moeder Wingtech belangrijke kennis zou weghalen uit Europa [2]. Rechters van de ondernemingskamer zetten Wingtech en topman Zhang Xuezheng op afstand na klachten over wanbestuur [2]. China reageerde furieus en legde Nexperia een exportverbod op [2][4]. Het bedrijf heeft een grote fabriek in de Chinese stad Dongguan [2]. De Verenigde Staten hadden Wingtech eind vorig jaar al op een zwarte lijst gezet, waardoor vergunningen nodig zijn voor de verkoop van Amerikaanse technologie [2]. Door aanscherping geldt dit binnenkort ook voor dochterbedrijf Nexperia [2].

Bronnen


BMW toeleveranciers Nexperia chipconflict