Amerikaanse familie sleept KLM voor de rechter na bedwantsenbeten tijdens vlucht
Amstelveen, dinsdag, 23 december 2025.
Een gezin uit de Verenigde Staten eist 200.000 dollar schadevergoeding van KLM nadat zij tijdens een vlucht van Atlanta naar Amsterdam werden gebeten door bedwantsen. De familie vloog business class toen ze merkten dat insecten over hun kleding kropen en hen beten. Foto’s tonen rode bultjes op hun lichaam en geplette bedwantsen op hun trui. Toen ze de bemanning waarschuwden, werden ze gevraagd hun stemmen te dempen om paniek te voorkomen. KLM kampt volgens experts met een hardnekkig bedwantsenprobleem dat moeilijk te bestrijden is. De zaak bedreigt de reputatie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij en kan gevolgen hebben voor operationele kosten en klanttevredenheid.
Bedwantsen krioelden over business class passagiers
Het incident gebeurde in maart 2025 tijdens een vlucht van Atlanta naar Amsterdam [2]. Het Amerikaanse gezin zat in de business class toen de vrouw ongeveer twee uur na het opstijgen voelde dat er insecten over haar heen kropen [2]. Ze zag de beestjes over haar lichtgekleurde trui kruipen [2]. De familie maakte foto’s van geplette bedwantsen op hun kleding en een KLM-servet [2]. Alle vier gezinsleden, inclusief twee kinderen, werden gebeten [1]. De beten zorgden voor jeukende, rode bulten op hun lichaam [2]. Door de zichtbare littekens en aanhoudende jeuk konden ze niet van hun vakantie genieten [2]. De vrouw heeft nog steeds littekens op haar onderrug [2].
KLM vraagt passagiers om stil te blijven
Toen het gezin de bemanning waarschuwde over de bedwantsen, werden ze dringend verzocht hun stemmen te dempen om paniek in het vliegtuig te voorkomen [2]. KLM weigert inhoudelijk te reageren omdat dit een lopende juridische kwestie betreft [1][2]. Een woordvoerder zegt dat KLM te zijner tijd via de juiste juridische kanalen zal reageren [1]. Wel benadrukt de luchtvaartmaatschappij veel aandacht te besteden aan schoonmaak en hygiëne aan boord [2]. KLM stelt dat er op dit moment geen andere vliegtuigen betrokken zijn [2].
Hardnekkig probleem dreigt reputatie te schaden
De familie eist 200000 dollar schadevergoeding, omgerekend ruim 170000 euro [2]. Ze claimen medische kosten, vernedering, schaamte en angst te hebben ondervonden [2]. Ook moesten ze kleding en persoonlijke bezittingen weggooien [2]. Het bedwantsenprobleem blijkt hardnekkig omdat de insecten moeilijk te bestrijden zijn [5]. Ondanks intensieve schoonmaakbeurten keren ze soms terug in bepaalde toestellen [5]. Dit zet druk op airlines om strengere inspectie-, reinigings- en preventieprotocollen te implementeren [5]. Voor KLM kan dit leiden tot hogere operationele kosten en reputatieschade in een concurrerende markt waar klanttevredenheid cruciaal is [GPT].