Openbaar ministerie verklaart na jaren onderzoek dat de stint nooit de weg op had mogen.
Oss, maandag, 15 december 2025.
Na zeven jaar onderzoek concludeert het OM dat de elektrische bakfiets die in 2018 vier kleuters doodde technisch ondeugdelijk was. De rechtszaak tegen de producenten markeert het eindpunt van een juridische strijd die Nederland wakker schudde over veiligheid van nieuwe voertuigen.
OM: ‘De stint deugde niet’
Op de vierde dag van de rechtszaak in Den Bosch sprak het Openbaar Ministerie gisteren glashelder uit wat vele ouders al lang vermoedden: de stint had in 2018 nooit op de openbare weg mogen rijden [1][2]. ‘De stint deugde niet,’ concludeerde het OM na een urenlang betoog waarin alle technische gebreken de revue passeerden [1][2]. Het voertuig kampte met een motor die op hol kon slaan, een haperend remsysteem, een ondeugdelijke gashendel en handrem, plus het ontbreken van een noodstopvoorziening [3]. Deze avond wordt de strafeis tegen de twee directeuren van de stint-fabriek verwacht [1][2]. De tragische realiteit: vier kleuters betaalden de prijs voor technische tekortkomingen die volgens het OM al voor het ongeluk bekend waren.
Politiek schandaal achter de stint-toelating
De stint kreeg toelating ondanks alle gebreken door een politieke cocktail van deregulering en kinderopvangambities [3]. VVD-Kamerlid Paul de Krom en PvdA-collega Lia Roefs hadden eerder al gezorgd dat de Segway werd toegelaten, waarbij De Krom zei: ‘Het is goed dat wij een nieuwe voertuigcategorie optuigen, zodat wij niet bij iedere innovatieve voertuiguitvinding deze soap over de Segway hoeven te herhalen’ [3]. De stint wordt beschouwd als een Segway voor elf personen [3]. Columnist Jan Kuitenbrouwer stelt dat ex-Kamerleden De Krom en Roefs, plus toenmalig minister Camiel Eurlings eigenlijk voor de rechter zouden moeten staan [3]. Zij zorgden ervoor dat toelatingseisen en keuringen terzijde werden geschoven.
Gevolgen voor nieuwe voertuigen
Deze rechtszaak markeert het einde van een era waarin nieuwe voertuigen makkelijk de weg op konden [GPT]. De stint-affaire toont hoe ‘zelfregulering’ en ‘convenanten’ kunnen leiden tot lichtvaardige privatiseringen met dodelijke gevolgen [3]. Voor fabrikanten van innovatieve voertuigen betekent dit strengere controles. Voor ouders die hun kinderen toevertrouwen aan nieuwe vervoersmiddelen geldt: vraag altijd naar officiële goedkeuringen en testresultaten. Het OM verwijt de fabrikanten ook valsheid in geschrifte omdat zij claimden dat de stint een Europese goedkeuring had [3]. De uitspraak volgt later, maar de boodschap is helder: technische veiligheid gaat boven innovatiedrang.