Luxemarkt in het nauw: LVMH zet trend voor somber kwartaal

Luxemarkt in het nauw: LVMH zet trend voor somber kwartaal

2024-10-17 economie

Parijs, donderdag, 17 oktober 2024.
LVMH, ‘s werelds grootste luxeconcern, rapporteert onverwachte omzetdaling. Vooral Aziatische markt zwak. Analisten voorspellen uitdagende tijden voor hele luxesector. Consumentenvertrouwen in China op dieptepunt. Gevolgen merkbaar voor Nederlandse luxeretailers.

dalende cijfers en markttrends

LVMH, de reus in luxeproducten, heeft een uitdagend kwartaal achter de rug. De omzet van hun mode- en lederwarenafdeling, inclusief iconische merken als Louis Vuitton en Dior, daalde met 5% in het derde kwartaal, wat de verwachtingen van analisten flink overtrof[1]. Wereldwijd is de vraag naar luxeproducten tanende, met een bijzonder sterke daling van 16% in de verkopen in Azië, exclusief Japan[2]. De Japanse markt groeide weliswaar, maar met een veel lager tempo dan voorheen. Deze trend doet de vraag rijzen of de luxeconsumptie in Azië, en vooral in China, een permanente dip tegemoet gaat[3].

invloed op nederlandse luxe retailers

De gevolgen van de dalende cijfers van LVMH zijn voelbaar in heel Europa, en ook in Nederland. Nederlandse luxe retailers kunnen zich voorbereiden op krappe tijden, nu het consumentenvertrouwen in China op een historisch dieptepunt staat[4]. De teruglopende vraag heeft al geleid tot een daling van 3% in de totale omzet van LVMH, wat de waarde van hun aandelen met bijna 6% heeft doen kelderen[5]. De bredere Europese luxemarkt toont eveneens een neergaande trend, met dalingen bij andere grote namen zoals Kering en Hermes[6].

een blik op de toekomst

Ondanks de huidige dip blijft LVMH optimistisch over de lange termijn. Jean-Jacques Guiony, CFO van LVMH, benadrukt dat het bedrijf nog steeds gelooft in de groei van de luxemarkt, vooral met de opkomst van de bovenmodale klasse in China[1]. Echter, de huidige situatie vraagt om een strategische heroverweging, zeker nu de feestdagen naderen. De hoop is dat stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid het tij kunnen keren, maar voor nu zijn zowel LVMH als de bredere luxesector in afwachting van betere tijden[7].

Bronnen


fd.nl LVMH luxesector www.businessoffashion.com www.marketscreener.com swissinfo.ch money.usnews.com www.swissinfo.ch