koeman gooit het roer om: iedereen moet aan de bak bij oranje op het wk

koeman gooit het roer om: iedereen moet aan de bak bij oranje op het wk

2026-06-21 sport

Zeist, maandag, 22 juni 2026.
Ronald Koeman schudt het spelersbeleid van Oranje flink door elkaar. Tijdens het WK 2026 in Noord-Amerika wil hij bijna elke speler speelminuten geven. Geen bankzitters meer, maar een team waar iedereen meedoet. De bondscoach leerde van het EK 2024 en wil de druk nu spreiden. Zo hoopt hij Nederland weer naar de top te loodsen. Het WK, dat plaatsvindt in de VS, Canada en Mexico, wordt Koemans tweede grote toernooi als bondscoach. Zijn aanpak begint al vorm te krijgen. Vorige week nog scoorde Brian Brobbey twee keer tegen Zweden, nadat Koeman hem een basisplaats gaf. Een signaal: vertrouwen werpt vruchten af. Maar Koeman is niet blind. Hij ziet ook problemen. Spelers moeten meer verantwoordelijkheid nemen. Want een team met alleen maar volgers? Dat brengt je niet ver.

brobbey laat zien: vertrouwen werkt

Brian Brobbey maakte het afgelopen weekend zijn woorden waar. De spits van Ajax kreeg van Ronald Koeman een basisplaats in het WK-duel tegen Zweden en scoorde prompt twee keer [2]. Het was 2-0 bij rust in het Houston Stadium, een droomstart voor Oranje [2]. Brobbey, die eerder dit seizoen nog worstelde met vorm en vertrouwen, betaalde het vertrouwen van de bondscoach direct terug. ‘Dit is precies waarom ik deze aanpak wil’, zei Koeman na de wedstrijd. ‘Als je spelers vertrouwen geeft, laten ze zien wat ze kunnen’ [1]. Het is een les die Koeman trok uit het EK 2024, waar hij als bondscoach debuteerde. Toen bleven enkele spelers op de bank zitten, terwijl anderen overbelast raakten. Nu wil hij de druk spreiden. ‘Bijna iedereen moet aan bod komen’, benadrukt hij [1]. Want een team dat samen vecht, presteert beter. En dat begint bij vertrouwen.

koeman ziet een probleem: wie neemt de leiding?

Maar Koeman is niet blind voor de uitdagingen. Na de wedstrijd tegen Zweden uitte hij stevige kritiek op zijn spelers. ‘Er is een opvallend probleem binnen dit team’, zei hij. ‘Spelers moeten meer verantwoordelijkheid nemen’ [3]. Het is een terugkerend thema in zijn aanpak. Koeman wil geen team van volgers, maar van leiders. ‘Ik kan het uitleggen, maar niet nu’, voegde hij er cryptisch aan toe [3]. Wat bedoelt hij precies? Misschien dat spelers als Memphis Depay, die er dit WK niet bij is, ontbreken. Of dat jongere spelers zoals Xavi Simons en Jeremie Frimpong nog moeten groeien in hun rol. Feit is: Koeman verwacht meer initiatief. ‘Als iedereen alleen maar doet wat hem opgedragen wordt, komen we niet ver’, aldus de bondscoach [3]. Het is een boodschap die hij de komende maanden zal herhalen. Want het WK is nog lang niet voorbij. En Oranje heeft grootse plannen.

wat betekent dit voor de rest van het toernooi?

Koeman gooit het roer om. Geen vaste basiself meer, maar een team waar iedereen moet presteren. Dat betekent dat spelers als Wout Weghorst, die normaal gesproken op de bank beginnen, nu meer speeltijd kunnen verwachten [2]. Ook jongere talenten zoals Ryan Gravenberch en Matthijs de Ligt krijgen hun kans. ‘We hebben spelers nodig die fris zijn’, zegt Koeman. ‘En dat lukt alleen als iedereen meedoet’ [1]. Maar het is niet alleen goed nieuws. Spelers die niet presteren, vallen direct door de mand. Koeman heeft weinig geduld voor ondermaatse prestaties. Kijk maar naar de kritiek na de wedstrijd tegen Zweden. ‘Dit team moet harder werken’, was zijn boodschap [3]. Voor de fans betekent dit vooral spanning. Elk duel kan een verrassing brengen. Wie speelt er wel, wie niet? En wie pakt zijn kans? Eén ding is zeker: saai wordt het niet. Het WK 2026 is nog maar net begonnen, en Oranje is er klaar voor.

Bronnen


wk 2026 ronald koeman